بسمه تعالى: در صورتى كه هر دو زن همسر يك مرد بوده و با تخمك يك زن، زن ديگر را بارور سازند و مباشر اين عمل هم شوهر آن دو باشد اين عمل مانعى ندارد و فرزند ملحق به زنى مىشود كه او را زائيده است، والله العالم.
سؤال (866) اكنون بعضى از پزشكان اقدام به مخلوط نمودن منى مرد با منى همسرش مىنمايند و اين تركيب را در ظروف آزمايشگاهى نگه مىدارند حاصل اين تركيب پيدا شدن جنينهاى متعدد و فراوانى مىباشد كه هر كدام مىتواند مبدأ پيدايش انسانى گردد در حالى كه در بارورى طبيعى از اين تركيب در رحم، فقط مقدار محدودى جنين توليد مىشود. آيا بر پزشكان واجب است كه همهى اين جنينهاى بوجود آمده را در رحم زن قرار دهند با توجه به اينكه اين عمل براى زن ضرر داشته و ممكن است در برخى موارد موجب مرگ او شود يا آنكه مىتوانند يكى از آن جنينها را نگه داشته و بقيه را از بين ببرند. آيا در صورت از بين بردن بقيهى آنها، ديه بر پزشكان واجب مىشود؟
بسمه تعالى: مانعى ندارد كه پزشك بعضى از اين جنينها را حفظ كرده و بقيه را از بين ببرد و در اين صورت ديه بر كسى واجب نمىشود، والله العالم.
سؤال (867) مردى منى خود را همراه با تخمك همسرش در رحم زن نامحرمى قرار داده است و در مقابل اين عمل مبلغى به عنوان اجرت به آن زن پرداخت كرده است و علت اين عمل نازا بودن همسر شرعى اين مرد مىباشد. آيا در اين فرض همسر شرعى مرد مادر فرزند مىباشد يا زنى كه او را زائيده است؟
بسمه تعالى: عمل ذكر شده جايز نمىباشد، وعقد اجارهاى هم كه مرد با زن
نامحرم منعقد ساخته است باطل است، والله العالم.
سؤال (868) الف- بعضى از شوهران به اين جهت كه همسران آنان تخمك ندارند و به همين علت مبتلا به نازائى مىباشند ناچار مىشوند كه از همسران خود جدا شوند و يا اينكه مبتلا به مشكلات روحى و عصبى فراوانى مىگردند. آيا اين مردان مىتوانند از تخمك زن ديگرى طبق روشهاى علمى جديد استفاده نموده و با مخلوط نمودن آن با منى خود در خارج از رحم زن و بارور كردن، آن را در رحم زن قرار دهند تا بدين وسيله داراى فرزند گردند؟
ب- آيا مردى كه عقيم مىباشد مىتواند با قرار دادن نطفهى مرد ديگرى در رحم همسرش داراى فرزند شود؟
ج- زنى كه شوهرش به جنگ رفته و منى او در مركز مخصوصى نگهدارى گرديده است. اين زن مىتواند بعد از مرگ شوهرش با كمك گرفتن از منى او خود را باردار سازد؟
بسمه تعالى: الف- در صورتى كه بارورى از منى مرد و تخمك زن ديگر صورت گرفته و گرفتن تخمك زن و منى مرد از طريق مباح بوده يعنى از طريقى مانند استمناء ويا مباشرت مرد نامحرم نبوده است زن مىتواند منى شوهرش را كه با تخمك زن ديگر بارور شده در رحم خود قرار دهد و اين عمل را تنها خود زن و يا شوهرش مىتوانند انجام دهند، والله العالم.
بسمه تعالى: ب- قرار دادن نطفه مرد نامحرم در رحم زن جايز نمىباشد و در صورت انجام اين عمل، زنى كه او را زائيده مادر او مىباشد و مرد صاحب نطفه هم پدرش محسوب مىشود.
بسمه تعالى: ت- اين عمل در صورتى كه خود زن اقدام به جاسازى منى
شوهرش در رحم نمايد جايز است و فرزند متولد شده از اين راه فرزند شرعى اين زن و مرد صاحب منى مىباشد ولى از آن مرد ارث نمىبرد، والله العالم.
سؤال (869) من زنى هستم كه به مدت 7 سال است، ازدواج نمودهام و تا به حال صاحب فرزند نشدهام و معالجاتى كه تا به حال انجام دادهام ثمرهاى نداشته است. در اثناء معالجهى پزشك خانمى به من پيشنهاد باردارى از راه بارورى مصنوعى را كه جديداً رايج شده است، نمود و مرا به آن ترغيب كرد ولى من با اين فكر موافق نبوده و آن را عملى نساختم از اين قضيه به مدت 2 سال گذشت و من از معالجهى خود مأيوس گرديدم و امر خود را به خداوند واگذار كردم. اكنون وظيفهى من در اين مسئله چيست. آيا مىتوانم اقدام به اين عمل نمايم و خود را از ناراحتى روانى و فكرى نجات دهم؟
بسمه تعالى: اگر اين عمل مستلزم كشف عورت در نزد پزشك زن و يا مرد باشد جايز نيست و كشف عورت تنها در صورتى جايز است كه مرضى در آن عضو باشد كه بدون كشف عورت معالجهى آن ممكن نباشد و نازائى زن مريضى محسوب نمىگردد، والله العالم.
سؤال (870) مدتى است كه من مشغول تحقيق دربارهى مسئلهى بارورى مصنوعى مىباشم ولى متأسفانه تا به حال دسترسى به فتاوى و انظار علماء و مراجع در اين موضوع نداشتم به همين منظور خواهشمندم كه جواب سؤالاتى كه در اين موضوع مطرح مىشود، بيان فرمائيد؟
1- حكم باردار شدن زنى كه شوهر ندارد به وسيلهى منى مرد اجنبى.
2- حكم باردار شدن زن شوهر دار به وسيلهى منى مرد اجنبى.
3- در صورت تحقق باردارى به شيوهى مذكور چه نسبتى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده و مرد صاحب نطفه پيدا مىشود. از نظر شرع مقدّس پدر و مادر اين فرزند چه كسانى بوده و در مسئلهى ارث از چه كسانى ارث مىبرد.
در صورتى كه تخمك بارور شده از يك زن و رحم از زن ديگرى باشد فرزند متولد شده به كدام يك منسوب مىگردد؟
بسمه تعالى: باردار شدن زن به منى مرد اجنبى جايز نمىباشد و در اين مسئله فرقى بين زن شوهردار و يا بىشوهر وجود ندارد و در صورت انجام عمل ذكر شده، فرزند متولد شده ملحق به مردى است كه صاحب منى مىباشد و مادر او هم زنى است كه او را زائيده است و همهى احكام شرعيه نسبت به اين فرزند و زن و مرد ذكر شده برقرار مىشود و همچنين او از آن دو ارث برده و آنان هم از اين فرزند ارث مىبرند، والله العالم.
سؤال (871) آيا باردار شدن زنى كه شوهردار مىباشد، به وسيلهى منى مرد اجنبى جايز است؟
بسمه تعالى: اين عمل به هيچ وجه جايز نمىباشد، والله العالم.
سؤال (872) آيا مىتوان منى مرد اجنبى را در رحم زنى كه شوهر داشته ولى باردار نمىشود، قرار داد. آيا در اين فرض فرزند متولد شده فرزند شوهر اين زن محسوب مىشود. آيا اين فرزند از مرد صاحب منى ارث مىبرد؟
بسمه تعالى: اين عمل جايز نمىباشد و در صورت تحقق آن، فرزند به مرد صاحب منى ملحق مىشود و او از آن مرد ارث مىبرد؛ زيرا مرد صاحب منى پدر شرعى فرزند محسوب مىشود و همچنين مرد ذكر شده از اين
فرزند ارث مىبرد زيرا پدر او مىباشد، همچنين نسبت مادر و فرزندى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده برقرار مىشود، والله العالم
سؤال (873) در صورتى كه شوهرى اقدام به جاسازى و انتقال منى خود به رحم زن نامحرمى نموده و بر اثر اين عمل فرزندى متولد شده است. آيا اين فرزند، فرزند مشروع اين شوهر محسوب مىگردد؟
بسمه تعالى: احكام شرعى فرزند بر نوزادى كه از اين طريق بدنيا مىآيد مترتب نمىگردد ولى اين فرزند زنازاده هم محسوب نمىشود، والله العالم.
باردار شدن زن بىشوهر و يا زنى كه در عدّهى طلاق رجعى است به وسيلهى بارورى مصنوعى
سؤال (874) آيا زنى كه شوهرش از دنيا رفته، مىتواند از منى شوهرش كه در بانك منى نگه دارى مىشود استفاده كرده و اقدام به باردارى مصنوعى نمايد؟
بسمه تعالى: اين عمل خالى از اشكال نمىباشد و در صورت تحقق اين عمل مردى كه مرده، پدر فرزند محسوب شده و زنى كه اقدام به اين عمل كرده، مادر مىباشد ولى در اين فرض فرزند از پدرش ارث نمىبرد، والله العالم.
سؤال (875) آيا زنى كه در عدّهى طلاق رجعى مىباشد مىتواند از منى شوهرش جهت باردارى استفاده نمايد و آيا بعد از تحقق اين عمل دوباره به شوهرش بر مىگردد با توجه به اينكه اين عمل با اجازه و اذن شوهرش بوده است؟
بسمه تعالى: اين عمل در اثناء عدّهى طلاق رجعى خالى از اشكال نمىباشد و در صورت تحقق اين عمل عدّهى او به وضع حمل تمام مىشود و در
صورتى كه اين عمل با اجازهى شوهر بوده و او با اين اجازه قصد رجوع به زن را داشته، رجوع محقق مىشود و در غير اين صورت مجرد اذن شوهر رجوع محسوب نمىشود، والله العالم.
بارور كردن نطفهى زن و شوهر در خارج رحم
سؤال (876) آيا مخلوط نمودن منى زن و مرد و پرورش آن در آزمايشگاههاى پزشكى، سپس قرار دادن آن در رحم زن جايز است؟
بسمه تعالى: عمل ذكر شده در سؤال جايز نمىباشد مگر در صورتى كه خود زن و شوهر اقدام به اين عمل نموده و شوهر خودش بدون دخالت پزشك اجنبى نطفهى بارور شده را در رحم همسرش قرار دهد، والله العالم.
سؤال (877) آخرين موفقيتى كه علم پزشكى جديد به آن دست يافته است و با اين موفقيت مشكل بسيارى از همسرانى كه بچهدار نمىشوند بالخصوص مردانى كه قدرت بر بارور كردن نداشته و فاقد منى فعال و موثر بودند حل شده، به اين شكل است كه پزشك مقدارى از اسپرم موجود در بيضهى شوهر را گرفته و آن را با تخمك زوجهاش در خارج رحم او بارور نموده و بعد از مدتى آن را دوباره در رحم زوجه قرار مىدهد تا در رحم ثابت گشته و به شكل جنين درآيد اين عمل تا به حال در چند نقطهى عالم انجام شده و بحمد لله در كشور سعودى يك پزشك مسلمان در بيمارستان شهر جدّه موفق به انجام آن شده و مجلهى معروفى هم عكس پزشك مذكور را انداخته و اين خبر را به عنوان (تولد بچهاى بدون وجود منى مؤثر از پدرش) چاپ كرده است. اين عمل پزشكى در عربستان با موافقت مجمع فقهى مطابق با شرع اسلامى انجام شده و وقتى كه از پزشك سؤال
مىشود، آيا اين عمل نوعى از استنساخ و شبيهسازى مىباشد او مىگويد اين عمل هيچ ربطى به شبيه سازى ندارد. اكنون سؤال اين است كه نظر حضرتعالى در اين مسئله چيست. آيا اين عمل جايز است با توجه به اينكه با اين عمل مشكل نازائى بسيارى از همسران حل شده و آنان هميشه از خداوند مىخواستند كه طريقى براى حل مشكلشان پيدا شود و در صورتى كه شما اين عمل را جايز مىدانيد. آيا مباشرت پزشك نامحرم در مورد بارور كردن تخمكهاى زن و نبودن پزشك زن مشكلى ايجاد مىكند و در صورتى كه اين عمل مستلزم كشف عورت نباشد. آيا اشكال دارد؟
بسمه تعالى: در صورتى كه آنچه از بيضهى شوهر گرفته شده بعد از بارورى مبدل به منى شده، فرزند متعلق به صاحب منى مىباشد و در صورتى كه تبديل به منى نگردد در الحاق فرزند به صاحب آن اشكال است. بله زنى كه او را زائيده مادر او محسوب مىگردد و انجام اين عمل فقط براى شوهر جايز مىباشد يعنى تنها او مىتواند منى بارور شده را در رحم همسرش قرار دهد و كشف عورت در مقابل غير و همچنين كشف عورت براى زن در مقابل نامحرم جايز نمىباشد مگر در صورتى كه خود شوهر اقدام به اين عمل كند چنانچه پزشك هم حق نگاه به عورت ديگرى را ندارد مگر براى معالجهى مرض، والله العالم.
سؤال (878) مدت زمانى است كه ما در بيمارستانها با مشكلى به نام نازائى روبرو بوده و اين مشكل حدود ده سال است كه قلب ما را آتش زده و بعد از مراجعه به پزشكان متعدد آخر الامر به اين نتيجه رسيديم كه طريقى براى باردارى و بدست آوردن فرزند در نظام پزشكى وجود دارد كه به آن بارورى مصنوعى گفته مىشود به اين شكل كه پزشك مقدارى از نطفهى
شوهر را گرفته و آن را بارور نموده و آن را در رحم زن و همسر او قرار مىدهد. لطفاً نظر مبارك رادر اين مسئله مرقوم فرمائيد؟ با توجه به اينكه مرحوم خوئى (قدس سرّه) اين عمل را جايز نمىداند.
بسمه تعالى: نظر ما در اين مسئله موافق نظر مرحوم استاد (قدس سرّه) مىباشد و از خداوند مىخواهيم كه همسر شما را در صورتى كه نازا مىباشد شفا و عافيت عنايت فرمايد و بدان هر چه خداوند براى بندهى مؤمنش تقدير فرمايد به خير و صلاح او مىباشد و بنده بايد در همه حال راضى به تقدير خدا باشد، والله العالم.
جلوگيرى از باردارى
سؤال (879) آيا كنترل و تحديد نسل جهت بهتر شدن تربيت فرزندان و به خاطر اغراض ديگر جايز است؟
بسمه تعالى: استفاده كردن از داروهاى ضدباردارى در صورتى كه موجب ضرر مهمى نباشد، مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال (880) آيا زن مىتواند از قرصهاى ضد باردارى براى كنترل نسل استفاده نمايد؟
بسمه تعالى: در صورتى كه استعمال اين قرصها براى زن ضرر مهمى نداشته باشد، مانعى ندارد، والله العالم.
سؤال (881) آيا زن مىتواند بدون اجازهى شوهرش از باردار شدن خود جلوگيرى كند؟
خوئى (قدس سرّه): بله جايز است.
سؤال (882) آيا زن مىتواند بدون اجازهى شوهرش قرص ضد باردارى