بارگزاری ...
جستجو کنید
برای شروع جستجو، متن خود را وارد کنید.
صفحه 373

شوهرش در رحم نمايد جايز است و فرزند متولد شده از اين راه فرزند شرعى اين زن و مرد صاحب منى مى‌باشد ولى از آن مرد ارث نمى‌برد، والله العالم.

سؤال (869) من زنى هستم كه به مدت 7 سال است، ازدواج نموده‌ام و تا به حال صاحب فرزند نشده‌ام و معالجاتى كه تا به حال انجام داده‌ام ثمره‌اى نداشته است. در اثناء معالجه‌ى پزشك خانمى به من پيشنهاد باردارى از راه بارورى مصنوعى را كه جديداً رايج شده است، نمود و مرا به آن ترغيب كرد ولى من با اين فكر موافق نبوده و آن را عملى نساختم از اين قضيه به مدت 2 سال گذشت و من از معالجه‌ى خود مأيوس گرديدم و امر خود را به خداوند واگذار كردم. اكنون وظيفه‌ى من در اين مسئله چيست. آيا مى‌توانم اقدام به اين عمل نمايم و خود را از ناراحتى روانى و فكرى نجات دهم؟

بسمه تعالى: اگر اين عمل مستلزم كشف عورت در نزد پزشك زن و يا مرد باشد جايز نيست و كشف عورت تنها در صورتى جايز است كه مرضى در آن عضو باشد كه بدون كشف عورت معالجه‌ى آن ممكن نباشد و نازائى زن مريضى محسوب نمى‌گردد، والله العالم.

سؤال (870) مدتى است كه من مشغول تحقيق درباره‌ى مسئله‌ى بارورى مصنوعى مى‌باشم ولى متأسفانه تا به حال دسترسى به فتاوى و انظار علماء و مراجع در اين موضوع نداشتم به همين منظور خواهشمندم كه جواب سؤالاتى كه در اين موضوع مطرح مى‌شود، بيان فرمائيد؟

1- حكم باردار شدن زنى كه شوهر ندارد به وسيله‌ى منى مرد اجنبى.

2- حكم باردار شدن زن شوهر دار به وسيله‌ى منى مرد اجنبى.


صفحه 374

3- در صورت تحقق باردارى به شيوه‌ى مذكور چه نسبتى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده و مرد صاحب نطفه پيدا مى‌شود. از نظر شرع مقدّس پدر و مادر اين فرزند چه كسانى بوده و در مسئله‌ى ارث از چه كسانى ارث مى‌برد.

در صورتى كه تخمك بارور شده از يك زن و رحم از زن ديگرى باشد فرزند متولد شده به كدام يك منسوب مى‌گردد؟

بسمه تعالى: باردار شدن زن به منى مرد اجنبى جايز نمى‌باشد و در اين مسئله فرقى بين زن شوهردار و يا بى‌شوهر وجود ندارد و در صورت انجام عمل ذكر شده، فرزند متولد شده ملحق به مردى است كه صاحب منى مى‌باشد و مادر او هم زنى است كه او را زائيده است و همه‌ى احكام شرعيه نسبت به اين فرزند و زن و مرد ذكر شده برقرار مى‌شود و همچنين او از آن دو ارث برده و آنان هم از اين فرزند ارث مى‌برند، والله العالم.

سؤال (871) آيا باردار شدن زنى كه شوهردار مى‌باشد، به وسيله‌ى منى مرد اجنبى جايز است؟

بسمه تعالى: اين عمل به هيچ وجه جايز نمى‌باشد، والله العالم.

سؤال (872) آيا مى‌توان منى مرد اجنبى را در رحم زنى كه شوهر داشته ولى باردار نمى‌شود، قرار داد. آيا در اين فرض فرزند متولد شده فرزند شوهر اين زن محسوب مى‌شود. آيا اين فرزند از مرد صاحب منى ارث مى‌برد؟

بسمه تعالى: اين عمل جايز نمى‌باشد و در صورت تحقق آن، فرزند به مرد صاحب منى ملحق مى‌شود و او از آن مرد ارث مى‌برد؛ زيرا مرد صاحب منى پدر شرعى فرزند محسوب مى‌شود و همچنين مرد ذكر شده از اين‌


صفحه 375

فرزند ارث مى‌برد زيرا پدر او مى‌باشد، همچنين نسبت مادر و فرزندى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده برقرار مى‌شود، والله العالم‌

سؤال (873) در صورتى كه شوهرى اقدام به جاسازى و انتقال منى خود به رحم زن نامحرمى نموده و بر اثر اين عمل فرزندى متولد شده است. آيا اين فرزند، فرزند مشروع اين شوهر محسوب مى‌گردد؟

بسمه تعالى: احكام شرعى فرزند بر نوزادى كه از اين طريق بدنيا مى‌آيد مترتب نمى‌گردد ولى اين فرزند زنازاده هم محسوب نمى‌شود، والله العالم.

باردار شدن زن بى‌شوهر و يا زنى كه در عدّه‌ى طلاق رجعى است به وسيله‌ى بارورى مصنوعى‌

سؤال (874) آيا زنى كه شوهرش از دنيا رفته، مى‌تواند از منى شوهرش كه در بانك منى نگه دارى مى‌شود استفاده كرده و اقدام به باردارى مصنوعى نمايد؟

بسمه تعالى: اين عمل خالى از اشكال نمى‌باشد و در صورت تحقق اين عمل مردى كه مرده، پدر فرزند محسوب شده و زنى كه اقدام به اين عمل كرده، مادر مى‌باشد ولى در اين فرض فرزند از پدرش ارث نمى‌برد، والله العالم.

سؤال (875) آيا زنى كه در عدّه‌ى طلاق رجعى مى‌باشد مى‌تواند از منى شوهرش جهت باردارى استفاده نمايد و آيا بعد از تحقق اين عمل دوباره به شوهرش بر مى‌گردد با توجه به اينكه اين عمل با اجازه و اذن شوهرش بوده است؟

بسمه تعالى: اين عمل در اثناء عدّه‌ى طلاق رجعى خالى از اشكال نمى‌باشد و در صورت تحقق اين عمل عدّه‌ى او به وضع حمل تمام مى‌شود و در


صفحه 376

صورتى كه اين عمل با اجازه‌ى شوهر بوده و او با اين اجازه قصد رجوع به زن را داشته، رجوع محقق مى‌شود و در غير اين صورت مجرد اذن شوهر رجوع محسوب نمى‌شود، والله العالم.

بارور كردن نطفه‌ى زن و شوهر در خارج رحم‌

سؤال (876) آيا مخلوط نمودن منى زن و مرد و پرورش آن در آزمايشگاههاى پزشكى، سپس قرار دادن آن در رحم زن جايز است؟

بسمه تعالى: عمل ذكر شده در سؤال جايز نمى‌باشد مگر در صورتى كه خود زن و شوهر اقدام به اين عمل نموده و شوهر خودش بدون دخالت پزشك اجنبى نطفه‌ى بارور شده را در رحم همسرش قرار دهد، والله العالم.

سؤال (877) آخرين موفقيتى كه علم پزشكى جديد به آن دست يافته است و با اين موفقيت مشكل بسيارى از همسرانى كه بچه‌دار نمى‌شوند بالخصوص مردانى كه قدرت بر بارور كردن نداشته و فاقد منى فعال و موثر بودند حل شده، به اين شكل است كه پزشك مقدارى از اسپرم موجود در بيضه‌ى شوهر را گرفته و آن را با تخمك زوجه‌اش در خارج رحم او بارور نموده و بعد از مدتى آن را دوباره در رحم زوجه قرار مى‌دهد تا در رحم ثابت گشته و به شكل جنين درآيد اين عمل تا به حال در چند نقطه‌ى عالم انجام شده و بحمد لله در كشور سعودى يك پزشك مسلمان در بيمارستان شهر جدّه موفق به انجام آن شده و مجله‌ى معروفى هم عكس پزشك مذكور را انداخته و اين خبر را به عنوان (تولد بچه‌اى بدون وجود منى مؤثر از پدرش) چاپ كرده است. اين عمل پزشكى در عربستان با موافقت مجمع فقهى مطابق با شرع اسلامى انجام شده و وقتى كه از پزشك سؤال‌


صفحه 377

مى‌شود، آيا اين عمل نوعى از استنساخ و شبيه‌سازى مى‌باشد او مى‌گويد اين عمل هيچ ربطى به شبيه سازى ندارد. اكنون سؤال اين است كه نظر حضرتعالى در اين مسئله چيست. آيا اين عمل جايز است با توجه به اينكه با اين عمل مشكل نازائى بسيارى از همسران حل شده و آنان هميشه از خداوند مى‌خواستند كه طريقى براى حل مشكلشان پيدا شود و در صورتى كه شما اين عمل را جايز مى‌دانيد. آيا مباشرت پزشك نامحرم در مورد بارور كردن تخمك‌هاى زن و نبودن پزشك زن مشكلى ايجاد مى‌كند و در صورتى كه اين عمل مستلزم كشف عورت نباشد. آيا اشكال دارد؟

بسمه تعالى: در صورتى كه آنچه از بيضه‌ى شوهر گرفته شده بعد از بارورى مبدل به منى شده، فرزند متعلق به صاحب منى مى‌باشد و در صورتى كه تبديل به منى نگردد در الحاق فرزند به صاحب آن اشكال است. بله زنى كه او را زائيده مادر او محسوب مى‌گردد و انجام اين عمل فقط براى شوهر جايز مى‌باشد يعنى تنها او مى‌تواند منى بارور شده را در رحم همسرش قرار دهد و كشف عورت در مقابل غير و همچنين كشف عورت براى زن در مقابل نامحرم جايز نمى‌باشد مگر در صورتى كه خود شوهر اقدام به اين عمل كند چنانچه پزشك هم حق نگاه به عورت ديگرى را ندارد مگر براى معالجه‌ى مرض، والله العالم.

سؤال (878) مدت زمانى است كه ما در بيمارستان‌ها با مشكلى به نام نازائى روبرو بوده و اين مشكل حدود ده سال است كه قلب ما را آتش زده و بعد از مراجعه به پزشكان متعدد آخر الامر به اين نتيجه رسيديم كه طريقى براى باردارى و بدست آوردن فرزند در نظام پزشكى وجود دارد كه به آن بارورى مصنوعى گفته مى‌شود به اين شكل كه پزشك مقدارى از نطفه‌ى‌


صفحه 378

شوهر را گرفته و آن را بارور نموده و آن را در رحم زن و همسر او قرار مى‌دهد. لطفاً نظر مبارك رادر اين مسئله مرقوم فرمائيد؟ با توجه به اينكه مرحوم خوئى (قدس سرّه) اين عمل را جايز نمى‌داند.

بسمه تعالى: نظر ما در اين مسئله موافق نظر مرحوم استاد (قدس سرّه) مى‌باشد و از خداوند مى‌خواهيم كه همسر شما را در صورتى كه نازا مى‌باشد شفا و عافيت عنايت فرمايد و بدان هر چه خداوند براى بنده‌ى مؤمنش تقدير فرمايد به خير و صلاح او مى‌باشد و بنده بايد در همه حال راضى به تقدير خدا باشد، والله العالم.

جلوگيرى از باردارى‌

سؤال (879) آيا كنترل و تحديد نسل جهت بهتر شدن تربيت فرزندان و به خاطر اغراض ديگر جايز است؟

بسمه تعالى: استفاده كردن از داروهاى ضدباردارى در صورتى كه موجب ضرر مهمى نباشد، مانعى ندارد، والله العالم.

سؤال (880) آيا زن مى‌تواند از قرص‌هاى ضد باردارى براى كنترل نسل استفاده نمايد؟

بسمه تعالى: در صورتى كه استعمال اين قرص‌ها براى زن ضرر مهمى نداشته باشد، مانعى ندارد، والله العالم.

سؤال (881) آيا زن مى‌تواند بدون اجازه‌ى شوهرش از باردار شدن خود جلوگيرى كند؟

خوئى (قدس سرّه): بله جايز است.

سؤال (882) آيا زن مى‌تواند بدون اجازه‌ى شوهرش قرص ضد باردارى‌


صفحه 379

مصرف‌كند؟

بسمه تعالى: در صورتى كه مصرف قرص‌هاى ذكر شده باعث نازايى دايمى شود جايز نيست ولى در صورتى كه زن داراى بچه بوده و از قرص‌هاى ضد حمل براى مدت معينى استفاده كند مانعى ندارد، هر چند شوهر راضى نباشد، والله العالم.

سؤال (883) آيا زن مى‌تواند اقدام به عمل جراحى بستن رحم براى جلوگيرى از باردارى نمايد؟ يا اين كه هيچ گاه باردار نشود با توجه به اين كه باردارى ضررى بر او ندارد؟

بسمه تعالى: در صورتى كه زن داراى فرزند بوده و عمل مذكور در نزد پزشك زن باشد و مستلزم كشف عورت هم نباشد مانعى ندارد و در غير اين صورت جايز نبوده مگر اين كه به خاطر معالجه مرض ناچار به اين عمل گردد، والله العالم.

سؤال (884) در سابق بستن لوله‌ها موجب عدم باردارى به شكل دايم مى‌گرديد ولى الآن با توجه به پيشرفت علم پزشكى حتى با بستن لوله‌ها امكان باردارى موجود بوده به اين شكل كه تخمك‌ها را خارج رحم بارور نموده و سپس آن را مجدداً در رحم قرار مى‌دهند با توجه به اين كه اين گونه بارورى فقط 20 درصد و يا 30 درصد امكان حصول حمل در رحم را داشته و بيشتر از اين مقدار امكان انعقاد حمل موجود نمى‌باشد. آيا با توجه به اين نكته بستن لوله‌ها براى جلوگيرى از باردارى كه موجب عقيم شدن هميشگى مى‌شود جايز است؟

بسمه تعالى: در صورتى كه زن مبتلا به مرضى نباشد كه معالجه‌ى آن موجب بستن لوله‌ها به شكل دايمى شود، عمل ذكر شده در سؤال خالى از اشكال نمى‌باشد، والله العالم.


صفحه 380

سؤال (885) آيا بستن لوله‌هاى زن براى جلوگيرى از باردارى در هنگام ضرورت مثل مواردى كه حمل موجب ضرر براى زن و يا به خطر افتادن او مى‌شود، جايز است؟ با توجه به اين كه اين عمل به شكل موقت بوده و بعد از مدتى مى‌توان توسط عمل جراحى آن‌ها را دوباره باز نمود؟

بسمه تعالى: در صورتى كه عمل مذكور نزد پزشك زن بوده و مستلزم كشف عورت نباشد، مانعى ندارد، والله العالم.

سؤال (886) در صورتى كه استفاده از قرص يا وسايل متعارف ديگر براى پيشگرى از حاملگى براى زن باعث سختى و مشقت باشد، مى‌تواند براى جلوگيرى به پزشك مراجعه كرده و از اسباب و وسايلى كه مستلزم كشف عورت مى‌باشد، استفاده نمايد؟ با توجه به اين كه حاملگى براى زن مستلزم گرفتارى و مشقت فراوان است؟

بسمه تعالى: اين عمل در نزد پزشك مرد جايز نمى‌باشد اما در صورتى كه پزشك زن باشد در صورتى كه زن مراجعه كننده مبتلا به مرض در رحم باشد كه معالجه‌ى آن مبتنى بر بستن لوله‌ى او باشد، مى‌تواند اين عمل را نزد پزشك زن انجام دهد، والله العالم.

سؤال (887) آيا زن براى جلوگيرى از باردارى مى‌تواند اقدام بر بستن لوله‌ها و يا اعمال ديگرى كه از حمل جلوگيرى مى‌كند با توجه به اين كه اين عمل مستلزم كشف عورت در نزد پزشك زن و يا مرد باشد و آيا در اين مسئله فرقى بين حال اضطرار و يا غير آن وجود دارد و در صورتى كه در حال ضرورت جايز باشد، مقدار ضرورت را بيان فرماييد؟

بسمه تعالى: در صورتى كه زن مبتلا به مرضى باشد كه آن مرض از باردارى زن جلوگيرى مى‌كند و معالجه‌ى آن هم مستلزم كشف عورت در نزد پزشك‌