بارگزاری ...
جستجو کنید
برای شروع جستجو، متن خود را وارد کنید.
صفحه 60

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 61

تعزيه‌

سؤال 72. آيا استفاده از مراسم تعزيه‌خوانى سنّتى جايز است؟

جواب:چنانچه تعزيه‌خوانى، مشتمل بر امر حرامى مانند:

دروغ يا هتك حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد، اشكالى ندارد.

سؤال 73. شرايط افرادى كه مى‌توانند نقش ائمّه عليهم السلام را ايفا نمايند چيست؟

جواب:اگر در شبيه خوانى كسانى مى‌خواهند در نقش آن بزرگواران ظاهر شوند، بايد افراد مهذّب و پاك و خوشنامى باشند و چه بهتر كه آن بزرگواران بطور وضوح نشان داده نشوند.

سؤال 74. آيا كسانى كه در شبيه خوانى نقش كفّار را ايفا مى‌كنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى تواند در نقش كفّار باشد؟

جواب:شرايط خاصّى براى آنها از اين نظر نيست.


صفحه 62

سؤال 75. پوشيدن لباسى كه مخصوص زن نمى‌باشد و صرفاً براى پوشيدن در شبيه‌خوانى درست شده (اين لباس از قطعه‌اى پارچه سياه كه تا اندازه‌اى شبيه چادر دوخته شده، تشكيل شده و مردانى كه در نقش زن انجام وظيفه مى‌نمايند از آن استفاده مى‌كنند) چه حكمى دارد؟

جواب:اشكالى ندارد.

سؤال 76. در نسخه‌هاى تعزيه‌هاى موجود، گاهى الفاظ ركيك توسّط ايفاگر نقش معصوم عليه السلام بر زبان جارى مى‌شود، قرائت چنين زبان حالى كه دون مقام اهل‌بيت عليهم السلام امّا برازنده سپاه مخالفين است، چه حكمى دارد؟

جواب:بايد تمام نسخه‌هاى موجود توسّط آگاهان بررسى شود و الفاظ ركيك و آنچه دون شأن امام است، از آن حذف گردد و به صورت معقول و متين درآيد، تا استفاده از آنها شرعاً مجاز باشد.

سؤال 77. در شهرستان ما مراسم عزادارى تاسوعا و عاشورا و ساير ايّام بصورت تعزيه خوانى برگزار مى‌شود. تا چند سال قبل كه در محلّ ما برگزار نمى‌شد، اهالى محل به محلّات ديگر جهت ديدن تعزيه مى‌رفتند و در آن محلّات با مشكلات زيادى مواجه مى‌شدند به اين دليل تصميم گرفتيم اين مراسم را در محلّ خودمان برگزار كنيم، نظر شما چيست؟ آيا در اين شرايط تعزيه‌خوانى جايز است؟


صفحه 63

جواب:چنانچه تعزيه خوانى مشتمل بر امر حرامى مانند دروغ يا هتك حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد، اشكالى ندارد.

سؤال 78. گروه تئاترى توسط مربّى پرورشى يك مدرسه دخترانه اقدام به برگزارى تعزيه از روى نسخه‌هاى قديمى تعزيه شهر براى بانوان مى‌نمايد. به گونه‌اى كه شأن و منزلت بزرگان دين را نيز تا حد امكان حفظ مى‌نمايند و صورت خود را نيز مى‌پوشانند. آيا برگزارى چنين برنامه‌اى جايز است؟

جواب:در فرض سؤال، اين كار براى دختران و در محيط مخصوص زنان اشكالى ندارد.

سؤال 79. در مراسمى در تعزيه، مردم پولى را توى تشت يا روى شمشير قرار مى‌دهند وآن پول را نذر امام حسين عليه السلام مى‌كنند؛ ولى افرادى كه آن نقش را بازى مى‌كنند پول را برمى‌دارند و استفاده شخصى مى‌كنند. آيا اين كار جايز است؟

جواب:اگر به نيّت آن اشخاص داده‌اند ولى در راه امام حسين عليه السلام اشكال ندارد. و الّا جايز نيست.

ساخت ماكت و سَمبُل‌

سؤال 80. آيا ساختن شبيه قبور ائمّه طاهرين با چوب و سنگ جايز است؟


صفحه 64

جواب:دليلى بر حرمت اين امور نداريم.

سؤال 81. سوزاندن خيمه‌هايى كه به عنوان سمبل براى مردم به نمايش گذاشته مى‌شود، البتّه به‌طورى كه فسادى ايجاد نشود، چه حكمى دارد؟

جواب:اگر خيمه‌ها از چيزهايى باشد كه ارزان قيمت است در فرض سؤال مانعى ندارد.

سؤال 82. مراسم نخل بردارى (شبيه سازى تابوت ائمّه اطهار عليهم السلام) طبق چه مستندات دينى و اسلامى انجام مى‌گيرد؟

و چه حكمى دارد؟

جواب:سند اسلامى ندارد بلكه يك رسم عرفى است و در صورتى كه نماد تابوت پيكر پاك شهيدان باشد و آسيبى به كسى نرساند، مانعى ندارد.


صفحه 65

اشعار، مديحه و نوحه‌


صفحه 66

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 67

كيفيّت‌

سؤال 83. نمى‌دانم مدّاحى‌هايى كه گوش مى‌دهم مشكل شرعى دارد يا خير؟ و نمى‌توانم تشخيص دهم كه مناسب شأن اهل بيت عليهم السلام هست يا خير، چه كنم؟

مثلًا اين اشعار اگر در مدّاحى خوانده شود آيا گوش دادن به آن مشكل دارد:

قنداقه حسين شرف عرش اعظم است؛ صد مرده زنده مى‌شود از ذكر يا حسين؛ من عبد حسين گرديدم، من سگ حسينم؛

جواب:هيچ‌كدام از اين اشعار مناسب مقام با عظمت سالار شهيدان كربلا نيست.

سؤال 84. مى‌خواستم بدانم آيه 31 سوره توبه كه ارباب را تنها خدا مى‌داند، با گفتن «ارباب من حسين» ملازمه دارد؟ به نظر من امامان نيز راضى به اين القاب و اعمال خرافى مانند بوسيدن حرم و دخيل بستن و شفاى مريض نيستند. نظر شما چيست؟