بارگزاری ...
جستجو کنید
برای شروع جستجو، متن خود را وارد کنید.
صفحه 232

9/ 2- تقويت روحيه استكبار ستيزى‌ ... در شعار مبارزه‌ى با استكبار- كه امروز گفتم: تجسم استكبار، دولت متجاوز امريكاست- خود امريكاييها و دولتمردان امريكايى از اول انقلاب تا حالا راههايى را طى كردند براى اينكه اين شعار را از فضاى كشور ايران بزدايند. چرا؟ چون تا اين شعار وجود دارد، تا ذهن مردم از «مرگ بر امريكا» پر است، تسلط دوباره‌ى امريكا بر اين كشور و منابع آن ممكن نيست؛ پس تا وقتى كه فضاى كشور از ضديت بادولت متجاوز امريكا به صورت تبيين شده پر باشد، امريكا قاعدتاً ديگر راهى به اين كشور ندارد؛ نه مى‌تواند در سياست اين كشور دخالت كند، نه به منابع اقتصادى اين كشور تسلط پيدا كنند و نه حضور فرهنگى در اين جا داشته باشند. «1» 3/ راهبردهاى علمى و فرهنگى‌ 1/ 3- فن آورى و توسعه علمى‌ جوانان ما بايد كشور خود را از لحاظ علمى به اوج برسانند و آنرا از لحاظ تبليغاتى و ابزار روز و نيز از لحاظ امكانات نظامى مجهز كنند، و در اين وضعيت است كه مى‌توانيم با امريكا حرف بزنيم؛ زيرا او ديگر قدرت پنجه زدن به صورت ما را نخواهد داشت. «2» دانشجويان و دانش‌آموزان، فريضه‌ى آموزش علم را با كسب مهارت و تجربه توأم ساخته و چنان كه شأن آنان است؛ به مثابه‌ى پيشاهنگ‌


صفحه 233

حركتهاى انقلابى، در سمت هدفهاى والاى اسلام و در مقابله با توطئه‌هاى استكبار جهانى و مثلث امريكا، صهيونيسم و ارتجاع، مجاهدتى جانانه كنند. «1» 2/ 3- فن آورى و توسعه علمى‌ حوادث گوناگونى براى انقلاب هست؛ طلاب بايد حاضر و آماده باشند. مسأله‌ى امريكا پيش مى‌آيد، اظهار نفرت از دشمنان و مستكبران پيش مى‌آيد، مسايل خليج فارس پيش مى‌آيد، مسايل گوناگون ديگر پيش مى‌آيد؛ طلبه اول كسى باشد كه احساس كند مسؤوليتى دارد و آن مسؤوليت را استفسار كند. «2» 3/ 3- انتقال فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به نسل جوان‌ بايد كارى بكنيم كه اين نوجوان و جوان كه امروز در اين دوران حساس و مهم و تعيين كننده‌ى انقلاب و نظام زندگى مى‌كند، امام را نديده است، جنگ را نديده است، انقلاب را نديده است، با آن ايمانى بار بيايد كه بتواند در مقابل مطامع دشمنان، در مقابل تجاوز بيگانگان در مقابل سلطه‌گرى امريكا، در مقابل نفوذطلبى دستگاههاى مستعمرى كه يك عمر اين كشور و اين ملت را چاپيدند و دستخوش و ملعبه‌ى خودشان‌


صفحه 234

كردند، مثل كوه محكم بايستند. «1» 4/ 3- رسالت روشنفكران و نويسندگان‌ اگر كسانى از وابستگان به قشر روشنفكر كشور، در دوران سلطه‌ى بيگانگان و حكومت خود فروختگان، توفيق آن را نيافته‌اند كه به اقتضاى مسؤوليت روشنفكران، در صفوف ملت قرار گرفته و در جايگاه خود در جبهه‌ى مبارزه با امريكا و رژيم دست نشانده‌اش قرار گيرند، امروز كه روز حكومت مردم و حاكميت ارزشهاى اسلامى و انسانى و روز مبارزه با بيگانگان كينه‌ورز و خدعه‌گر است، بايد گذشته را جبران و صفوف مبارزه‌ى ملت ايران را با امريكا و استكبار و امپراطورى خبيث زر و زور جهانى، به سهم خود و به قدر نيرو و توان خود مدد برسانند و زبان و قلم و هنر را در خدمت جهاد عظيم اسلامى اين ملت قرار دهند. «2» 4- راهبردهاى اقتصادى‌ 1/ 4- تلاش و فعاليت‌ كار و علم و فرهنگ و كلاس درس و آزمايشگاه و دانشگاه و محيط كارگرى و كارخانه‌ى شما مى‌تواند روز به روز در پيشرفت اين كشور تأثير بگذارد و ملتها را اميدوار و دشمن را خوار كند و مستبدان عالم و


صفحه 235

ديكتاتورهاى بين‌المللى را- كه مظهرش هم دولت امريكاست- روز به روز از اهداف پليدشان دورتر كند. «1» 2/ 4- خود اتكائى‌ شما امروز نگاه كنيد، ببينيد- بحمد اللَّه- ما در ميدان سازندگى جلو هستيم. در ميدان سياست بين‌المللى جلو هستيم. در همين قضاياى چند روز اخير ساختن خط آهن مشهد- سرخس موفق بوده‌ايم. ديديد كه همه‌ى آمدند و تعريف كردند. اين كارها را دين و استقلال مى‌كند. ملت ايران اين كارها را وقتى كرده است كه امريكا و متحدان امريكا با او دشمن بوده‌اند. بعضى اين گونه وانمود مى‌كنند كه اگر كسى با امريكا قهر باشد، ديگر نمى‌تواند هيچ كار بكند. پس اين كارهايى كه ما كرديم چيست؟ ما در دوره‌ى قهرى با امريكا اين كارها را كرديم. همه‌ى اين پيشرفتها در زمانى است كه امريكا به خون ما تشنه بود. خيلى از اين كارها در زمانى است كه متحدان امريكا- بعضى در اروپا و بعضى در آسيا و آفريقا- عليه ما خنجر كشيده بودند. بعضى از روبرو و بعضى هم از پشت خنجر زدند.
در عين حال ما اين همه كار كرديم؛ پس بدانند و عبرت بگيرند و خيال نكنند كه ساختن و پيشرفت اين كشور متوقف به اين است كه ما در خانه‌ى دشمنان خدا، امريكا و غير امريكا، برويم. نه، اگر در خانه‌ى آنها رفته بوديم، اين مقدار پيشرفت عائد نشده بود. «2»


صفحه 236

5- راهبردهاى اقتصادى‌ 1/ 5- آمادگى دفاعى‌ ملت ما كارى كرده كه امريكا نمى‌تواند در او طمع كند. نيروهاى مسلح ما بايد كارى كنند كه هيچ دشمنى نتواند در استقلال و استحكام يكپارچگى و تماميت ارضى ما طمع كند. «1» ما آمادگيهاى خود را براى مقابله با استكبار، هميشه حفظ مى‌كنيم؛ همين حالا هم آماده هستيم. ما قصد تجاوز به هيچ كس را نداشتيم، باز هم نداريم؛ اما آماده‌ايم كه براى مقابله با تجاوز- هر كس كه باشد- اقدام كنيم. صدام هم كه تجاوز كند، تو دهنى خواهد خورد. امريكا هم كه تجاوز كند، تودهنى خواهد خورد. «2» 6- راهبردهاى سياست خارجى‌ 1/ 6- تقويت ارتباطات اسلامى‌ سياست و ارتباطات خارجى جمهورى اسلامى ايران، مايه‌ى پيشرفت و عظمت، آن روحيه‌ى اسلامى و انقلابى و تفكر اسلامى اين حكومت و ملت است و اين همان چيزى است كه موجب قدرت نظام و توجه و


صفحه 237

احترام ملتها به آن و نيز دشمنى امريكا و استكبار با ملت مسلمان ايران و نظام اسلامى شده است. «1» على‌رغم ميل دشمنان خارجى و على‌رغم ميل امريكا و اسرائيل و آنهايى كه نمى‌توانند پيشرفت اين ملت را ببينند و مى‌خواهند ايران منزوى باشد، ما به فضل پروردگار ارتباطاتمان را در سطح جهان گسترش خواهيم داد. اگر كسانى هم تحت تأثير امريكا قرار بگيرند و بخواهند با جمهورى اسلامى دشمنى كنند، ما باكى نداريم. «2» 2/ 6- اقتدار سياسى و بين المللى‌ امروز- بحمداللَّه- دولت ايران، دولتى عزيز و مقتدر است و در سطح جهانى به عنوان يك كشور مقتدر و عزيز شناخته شده است؛ رئيس كنفرانس اسلامى است. در بسيارى از كنفرانسهاى جهانى، به عنوان يك عضو محترم شناخته شده است؛ دولتها برايش احترام قائلند، ملتها براى احترام قائلند. امروز ما از چه بترسيم؟ چرا بترسيم؟! چرا خيال كنيم كه اگر با همين وضعى كه در اين نوزده سال داشتيم، ادامه بدهيم، چنين و چنان خواهد شد؟ «3» 3/ 6- پايدارى بر صلابت و قدرت‌ ... ما ملتى هستيم كه خودمان تصميم مى‌گيريم، ما نمى‌توانيم منتظر


صفحه 238

بمانيم تا فلان كشور، فلان دولت، فلان وزير خارجه يا رئيس جمهور، به ما توصيه كند كه شما چاره‌اى نداريد، جز اين كه با امريكا رابطه برقرار كنيد! نه آقا، چاره داريم؛ چاره اين است كه بر روى مواضع سرشار از عزت، كه ناشى از اسلام، ناشى از ملت ايران و از قدرت اسلامى و ملى ماست، محكم بايستيم. «1» دشمنان ما- اين قلدرهاى معروف جهانى و در رأسشان امريكا- جز زبان زور و قلدرى هيچ چيز ديگر را نمى‌دانند و درك نمى‌كنند. اين طور نيست كه ملايمت كردن در مقابل آنها و روى خوش نشان دادن، موجب جلب همكارى يا محبت و يا انصراف آنها از خصومتها و خباثتها شود.
روح فرعونى خبيثى كه در طول تاريخ، ملتها و انسانها را همواره لگدمال كرده و مورد ظلم قرار داده، امروز در كالبد همين قدرتها حلول كرده است. آنها هر گونه نرمشى را دليلى بر اقتدار خودشان مى‌گيرند. چرا ما در مقابل قدرتهاى زورگو و مستبد و ظالم كه از بن دندان با اسلام و ارزشهاى اسلامى و حقوق و قيام ملتها مخالفند، نرمش به خرج دهيم و احساس ضعف كنيم؟ «2» جمهورى اسلامى موظف است كوچكترين تغييرى در چهره‌ى با صلابت و موضع با عزت خود در مناسبات بين‌المللى ايجاد نكند؛ با قلدران، از موضع قدرت و با دولتهاى ضعيف، از موضع حمايت و با ملتهاى بپاخاسته، از موضع رعايت و هدايت سخن بگويد و عمل كند؛


صفحه 239

دولت امريكا را به مثابه‌ى رأس فتنه و استكبار و رمز غدارى و شيطنت و به خاطر ستمش به كشورهاى ضعيف و حمايتش از صهيونيسم غاصب و دشمنيش با بيدارى و آزادى ملتها و خصومت عميق و جنايتبارش با ملت ايران، محكوم و منفور و مطرود دانسته، هيچ فرصتى را براى افشاى چهره‌ى تزويرآلود و رسوا كردن آن مدعيان آزادى و غيره و بيان اين حقايق از دست ندهد. «1» 4/ 6- حمايت از مسلمانان جهان‌ ما نسبت به ملتهاى مسلمان هم احساس مسؤوليت مى‌كنيم. هر جا كه مسلمانى هست، ما در آن جا وظيفه داريم. ما نمى‌توانيم نسبت به سرنوشت مسلمانان بى‌تفاوت باشيم. امروز در منطقه‌ى خليج فارس، آرزومندان و تشنگان قدرت روزافزون- و پيشقراول، همه امريكا- راه افتاده‌اند و مى‌خواهند در اين جا براى خودشان جاى پا درست كنند. اين جا منطقه‌ى اسلامى است و براى امريكا و اذناب امريكا جايى نيست. اين جا پايگاه اسلام است. اين خليج فارس، يك مركز اسلامى است و ثروتهاى آن متعلق به ملتهاى اسلامى مى‌باشد. «2» ما نمى‌توانيم چشممان را ببنديم و نسبت به مصيبتهاى دنياى اسلام و تجاوز دشمنان اسلام، ساكت بنشينيم. اين ملت سرباز اسلام است. اين ملت براى اسلام قيام كرد و دشمنان اسلام را از اين مملكت بيرون كرد و پاى امريكا را قطع نمود. ما كه از اسلام رو بر نگردانده‌ايم؛ اسلام وجود ما و همه چيز ماست. دشمن از اين مسأله‌ى عصبانى است و عليه ما تهديد