آن حجى كه سيلى خوردگان از اسلام و انقلاب و در رأس آنان امريكاى جنايتكار، از آن احساس خطر مىكردند. «1» 6/ 8- به كارگيرى جوانان مخلص و مؤمن همان جوانان مؤمن در لبنان بودند كه امريكاييها و فرانسويها را كه نيروى نظامى وارد لبنان كرده بودند، با حال خفت و خوارى، وادار به عقب نشينى از لبنان كردند. اين كار، نه به خاطر آن كه اينها تجهيزات زيادى داشتند- اين جوانان دستشان از ماديات خالى است و تهىدستند- بلكه به خاطر ايمان آنهاست. اين ايمان، آن چنان قّوت و قدرتى به انسان مىبخشد كه يك جمع مستضعف، مظلوم، محدود كه از همه طرف- يعنى از جانب صهيونيستها و مارونيهاى وابسته و ديگران- در زير فشار دشمنان قرار گرفتند، توانستند امريكا و فرانسه و صهيونيستها را به عقب نشينى وادار كنند.
امروز هم، همين ايمان در لبنان و در ميان جوانان آن كشور وجود دارد و خوب است كه قدرتهاى اروپايى و امريكايى كه نسبت به لبنان خط و نشان مىكشند، وجود قدرتجوانان مؤمن در جنوب لبنان را فراموش نكنند. ما مطمئنيم كه با اين روح ايمان و اخلاص، دنياى اسلام خواهد توانست بار ديگر عزت از دست رفتهى خود را به دست آورد. «2» 7/ 8- وحدت اسلامى اگر مسلمين دست در دست هم بگذارند و با هم صميمى باشند، و لو
عقايدشان مخالف با يكديگر باشد، اما آلت دست دشمن نشوند، دنياى اسلام سر بلند خواهد شد. آن وقت، مگر امريكا و غير امريكا جرأت مىكنند كه به دنياى اسلام بيايند و يك جا را پايگاه قرار بدهند و منافع كشورهاى اسلامى و ملتهاى مسلمان را تهديد كنند؟ «1» اين تصوير مجملى از دشمنى غرب و امريكا با اسلام و مسلمين در روزگار ماست. نه التماس، نه تسليم، نه مذاكره و نه هيچ يك از راههايى كه بعضى سادهلوحانه آن را به مسلمانان پيشنهاد مىكنند، گرهگشا و مايهى نجات مسلمين نيست؛ تنها يك چيز علاج است و بس و آن اتحاد مسلمانان، پافشارى به اسلام و ارزشها و اصول آن، مقاومت در برابر فشارها و تنگكردن عرصه در بلند مدت بر دشمن است. «2» 8/ 8- استمرار مبارزه با اسرائيل سياست امريكا، صهيونيستها و استعمارگران ايناست كه مسألهى فلسطين به فراموشى سپرده شود و براى مقابله با اين سياست استعمارى، مسلمانان بايد مسألهى فلسطين را همواره زنده نگه دارند. «3» مردم مظلوم فلسطين در خانهى خودشان دچار سركوب و وحشيگرى غاصبينى هستند كه به پشتيبانى امريكا هر كار مىخواهند با آن مردم مىكنند. چرا بايد بتوانند اين كار را بكنند؟ چرا بايد ملتهاى مسلمان حركت واحدى را در سرتاسر دنيا شروع نكنند؟ چرا بايد با امريكا
محاجه نكنند و حرفشان را به گوش دولتمردان سنگينخواب امريكايى نرسانند؟ «1» علىرغم خواست امريكا و دستياران و وابستگانش جهاد ملت فلسطين ادامه خواهد يافت مهمترين علاج توطئهى امريكا در داخل سرزمينهاى اشغالى، در دستان نيرومند مبارزان فلسطينى است. «2» دنياى اسلام بايد از مسألهى فلسطين غفلت نكند و ملتها مسألهى فلسطين را از ياد نبرند و آن را فراموش نكنند. امريكا و استكبار و پشتيبانان هميشگى صهيونيستها خواستهاند اين فراموشى را بر مسلمين تحميل كنند؛ شما بايد نگذاريد، ملت اسلام بايد نگذارد، ملت ايران بايد نگذارد. «3» 9/ 8- استقامت در مبارزه قدرت پوشالى دشمن نبايد چشمها را خيره سازد. آنان از تفرّق و ضعف روحيهى مسلمين استفاده مىكنند و قدرتى دروغين براى خود در برابر چشم ساده انديشان مىنمايانند. استكبار در همهى صحنههايى كه مسلمانان براستى در برابر زورگويى آنان ايستادهاند، شكست خورده يا در مقاصد خود ناكام گرديده است. نگاهى به ايران اسلامى كه به حول و قوه الهى در مواجهه با حجم عظيم و افسانهاى خصومتهاى امريكا و همدستانش در طول 16 سال گذشته پيروز بيرونآمده و امروز از هميشه
مقتدرتر موفقتر بانشاطتر و اميدوارتر است، ثابت كنندهى اينمدعاست. «1» اگر شما ملتهاى مبارز مسلمان مىخواهيد پيروز بشويد، بايد از امريكا نترسيد؛ اينها چيزى در چنته ندارند. اينها توپ و تفنگ و قدرت نظامى و آتش دارند؛ اما اين وسايل فقط در مقابل مردم كمصبر و كممقاومت كارگر است. توپ و تفنگ و فشارهاى اينگونه در مقابل انسانهايى كه صبور باشند، به كار نمىآيد و تأثيرى نمىكند. البته بر انسانهايى كه دل به دنيا بستهاند، تأثير دارد. «2» 10/ 8- اميد وارى به آينده اسلام استكبار و تفرعن بشرى و استبداد نسبت به ملتها، در عالم، باقى ماندنى نيست. اگر شما مىبينيد كه فلان قدرت- و در رأس همه، رژيم ظالم و ستمگر امريكا- امروز اين حرفها را با فرياد و عربده بيان مىكند، گمان نكنيد كه اينها هم به معناى قدرت حقيقى و ماندگار است؛ نخير، هيچ اعتبارى ندارد. ما نمىخواهيم پيشگويى كنيم و زمان معين نماييم؛ طبيعت عالم اين است كه حق پيروز مىشود، به شرط اين كه اهل حق دنبال آن بايستند و مبارزه كنند و براى آن تلاش نمايند. «3» امروز دولت ظالمى مثل امريكا، با اين كه ثروتش زياد، تجهيزاتش مدرن، و تكنولوژى و علم و امكاناتش هم فراوان است؛ اما همين ظالم و
شيطان متجاوزى كه ملتهاى دنيا را قدرتمندانه تحقير مىكند، براحتى قابل سركوب شدن در منطقهى اسلامى ماست؛ به شرط اين كه ملتهاى مسلمان، به آيندهى خود اميد داشته باشند.
11/ 8- رسالت علماى اسلام شما علماى اسلام و نويسندگان و روشنفكران و دانشجويان كشورهاى اسلامى وظايف فورىترى داريد. شما مىتوانيد ملتها را از عظمت مصيبتى كه امريكا و اسرائيل براى جهان اسلام تدارك مىبينند، آگاه كنيد. «1» 9- ارائه سياستهاى راهبردى به جهان سوم 1/ 9- دشمنشناسى دشمنى امريكا هم با وجود اين كه دشمنىاش آشكار است، شيوههايى براى فريب دارد. غالب ملتهايى كه فريب خوردند و دولتهايى كه اشتباه كردند كه روشهاى دشمن را درست نشناختند. اگر ما روشهاى دشمن را نشناختيم و مبارزهى با دشمنى كه مىخواهد ما را نابود كند، به فراموشى سپرديم، بديهى است كه راهى را خواهيم رفت كه دشمن
مىپسندد؛ يعنى راه نابودى، راه ويرانى، راه فساد. «1» 2/ 9- دشمنشناسى امريكاييها حق ندارند خودشان را كلانتر دنيا بدانند و در هر جايى كه حادثهيى هست، فوراً خودشان را به آن جا برسانند؛ يعنى ما صاحب قضيهايم و بايد دخالت بكنيم. به شما چه؟! وقتى ملتها زنده باشند و آن روزى كه دولتها با ارادهى ملتها انتخاب بشوند، براى اين فضوليهاى امريكا، به دهن امريكا و امثال او مىزنند. «2» 3/ 9- اراده سياسى امريكا به يك شرط نمىتواند و به يك شرط مىتواند سرنوشت دنيا را در دست بگيرد: اگر آن ملتى كه طرف امريكاست، داراى عزم و ارادهى سياسى است و مردمش زنده و با نشاط و بخصوص اهل كار و تلاش و جديت باشند، امريكا نمىتواند به هدفش برسد؛ اما اگر يك ملتى اهل كار و تلاش و نشاط نباشد، امريكا مىتواند تسلط پيدا كند. اينهمه كه بر كشورها تسلط پيدا كردند، براى چه بود؟ اگر سردمداران يك كشورى اهل معامله با امريكا باشند و مردم آن كشور هم مردمان بىهوش و حواس و بيكارهاى باشند، امريكا مىتواند مسلط شود. اگر يك دولتى اهل معامله و مذاكره با امريكا نباشد، اما مردمش تنبل باشند، در اينجا هم
امريكا مىتواند تسلط پيدا كند. چرا؟ به خاطر اينكه آن دولت مستأصل مىشود. «1» 4/ 9- وحدت سياسى اقتصادى ... الان امريكا طورى با ملتهاى جهان سوم- حتى اين اواخر، با ملتهاى ثروتمند و قوى- حرف مىزند كه انگار اگر او نخواهد، اينها نمىتوانند نفس بكشند! اصلًا امروز امريكا، با شوروى و اروپا هم اين گونه حرف مىزند؛ با كشورهاى جهان سوم در آفريقا و آسيا كه به جاى خود. سردمداران اين كشورها هم متأسفانه باور مىكنند؛ در حالى كه اگر ده كشور از كشورهاى فقير دنيا- نمىگويم همهى كشورها، يا كشورهاى پولدار- بيايند با هم متحد بشوند و تصميم بگيرند كه از امريكا نترسند، با او كارى نداشته باشند، به امريكا باج هم ندهند، اجازه ندهند كه او از آنها استفادهى سوق الجيشى و نظامى و اقتصاى بكند؛ نه فقط امريكا، بلكه جناح مستكبر دنيا را مىتوانند وادار به عقب نشينى كنند. «2» هر جا ملتها دست به دست هم بدهند، حضور داشته باشند، اين حضور را ادامه بدهند و با سختيهايش بسازند، ممكن نيست قدرتهاى بينالمللى- امريكا و امثال امريكا- بتوانند آن كارى را كه مىخواهند، در مقابل اينها انجام بدهند. ملتها پيروزند. اين، يك واقعيت است. ايستادگى، مقاومت، حضور و وحدت، از شرايطش است. «3» 5/ 9- مبارزه با سلطهطلبى امروز دولتها، ملتها و دستگاههاى اداره كنندهى دنيا با صراحت و قدرت بايد بر دهان امريكا بكوبند و از دخالتهاى وقيحانهى او در مسائل داخلى خود جلوگيرى كنند. «4»
ملتها بايد با آن دستگاه و جريانى كه ديكتاتورى جهانى را تقويت مىكند، مبارزه كنند. اين جريان گاهى يك دولت است، گاهى دولت ديگرى است و گاهى خود امريكاست. «1» وقتى امريكا اعلام مىكند كه براى خودش اين حق را قايل است تا مجرمانى را كه در دادگاههاى آن كشور محكوم شده باشند، در هر جاى دنيا ت آمريكا از ديدگاه رهبرى 258 9 - ارائه سياستهاى راهبردى به جهان سوم ص : 253 حت تعقيب قرار بدهد- يعنى يك كاپيتولاسيون عمومى براى همهى كشورهاى دنيا- افكار عمومى عالم تحرك لازم را پيدا نمىكند؛ در حالى كه وقتى اين حرف اعلام مىشد، بايد ملتهاى كشورهاى اروپا و آسيا و آفريقا، در مقابل اين تصميم قلدر مآبانه، موضعگيرى مىكردند. «2» ... شما (ملتها) بايد به آنان (دولتها) بقبولانيد كه از امريكا نترسند و در مقابل قلدريهاى آن بايستند. «3» همهى ملتها و دولتها و كشورها، در آفريقا و آسيا و در همهى مناطق ديگر عالم، حتى آن جايى كه مسلمانان در اقليت هستند، مىتوانند در مقابل امريكا بايستند و از تحميلها شانه خالى كنند. «4» 6/ 9- الگوگيرى از ايران اسلامى ... تنها راه علاج براى ملتهاى دنيا اين است كه از ملت ايران درس بگيرند؛ در مقابل زورگويى و قدرتطلبى و ديكتاتورمآبى دولت امريكا