ملتها بايد با آن دستگاه و جريانى كه ديكتاتورى جهانى را تقويت مىكند، مبارزه كنند. اين جريان گاهى يك دولت است، گاهى دولت ديگرى است و گاهى خود امريكاست. «1» وقتى امريكا اعلام مىكند كه براى خودش اين حق را قايل است تا مجرمانى را كه در دادگاههاى آن كشور محكوم شده باشند، در هر جاى دنيا ت آمريكا از ديدگاه رهبرى 258 9 - ارائه سياستهاى راهبردى به جهان سوم ص : 253 حت تعقيب قرار بدهد- يعنى يك كاپيتولاسيون عمومى براى همهى كشورهاى دنيا- افكار عمومى عالم تحرك لازم را پيدا نمىكند؛ در حالى كه وقتى اين حرف اعلام مىشد، بايد ملتهاى كشورهاى اروپا و آسيا و آفريقا، در مقابل اين تصميم قلدر مآبانه، موضعگيرى مىكردند. «2» ... شما (ملتها) بايد به آنان (دولتها) بقبولانيد كه از امريكا نترسند و در مقابل قلدريهاى آن بايستند. «3» همهى ملتها و دولتها و كشورها، در آفريقا و آسيا و در همهى مناطق ديگر عالم، حتى آن جايى كه مسلمانان در اقليت هستند، مىتوانند در مقابل امريكا بايستند و از تحميلها شانه خالى كنند. «4» 6/ 9- الگوگيرى از ايران اسلامى ... تنها راه علاج براى ملتهاى دنيا اين است كه از ملت ايران درس بگيرند؛ در مقابل زورگويى و قدرتطلبى و ديكتاتورمآبى دولت امريكا
بايستند. «1» در اين قضاياى خليج فارس ديديد كه اين سردمداران ديكتاتور كشور عراق، با همهى اظهار شجاعتها و قدرتهايشان، چون به جان و به مقام خودشان علاقه داشتند، چه طور عقب نشستند و كوتاه آمدند! اين، دليل قدرت امريكا نيست؛ دليل ضعف آنهايى است كه در مقابل امريكا قرار داشتند. لذا يك ملت و يك گروه مبارز، اگر آماده باشند كه در راه هدف خود فداكارى كنند، هيچ قدرتى بر آنان فايق نخواهد آمد. راز پيشرفت ملت ايران در اين بود. همهى ملتهاى مبارز بايد اين را به ياد داشته باشند. «2» 7/ 9- به كارگيرى ذخاير و فرهنگ غنى كشورهاى مقابل امريكا بايد بدانند كه بدون امريكا هم مىشود زندگى كرد، آرامش داشت و پيشرفت كرد و ما در 15 سال قطع رابطه با امريكا اين حقيقت را تجربه كرديم.
... ملتى كه از پشتوانهى عظيم فرهنگى و دانش و صنعت و ذخاير خدادادى غنى برخوردار است، نيازى به امريكا نخواهد داشت. «3»
8/ 9- خودباورى آن ملتى مىتواند از حق خود در مقابل پرروها، پرتوقعها، گردنهبگيرها و زيادهطلبهاى دنيا- مثل امريكا- بايستد و مقاومت كند كه بگويد ما خودمان خودمان را اداره مىكنيم. «1»