متلاشى شدن خانوادهها شاهد گويايى بر اين مطلب است.
آرى اگر زن تابعيّت كشور مورد نظرش را بپذيرد، ولى عملا محلّ سكونت را با رضايت زوج انتخاب كند اشكالى ندارد.
سؤال 994-آرايش براى خانمها در ماه مبارك رمضان، ماه محرّم و صفر و روزهاى شهادت و وفات معصومين (عليهم السلام) چه حكمى دارد؟
جواب:حرام نيست؛ ولى سزاوار است در ايّام وفات رعايت احترام را بنمايند.
سؤال 995-مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان، ماه محرّم و صفر، صورت خود را اصلاح نمىكنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟
جواب:اين كار اشكالى ندارد، ولى اصلاح كردن هم مانعى ندارد، البتّه سزاوار است در روزهاى قتل از اين كار پرهيز كنند.
سؤال 996-برخى از زنان و دختران اعتقاد زيادى به انواع فال، از جمله فال قهوه و نيز كفبينى و طالعبينى دارند، به گونهاى كه گاه مسير زندگى خود را بر اساس آن پىريزى مىكنند! اين كار براى اين خانمها و انجامدهندگان آن چه حكمى دارد؟
جواب:فال قهوه و امثال آن از خرافات است، و سزاوار نيست كه هيچ كس به سراغ آن برود.
سؤال 997-متأسّفانه كم نيستند زنانى كه به كوچكترين بهانهاى با ديگران قهر كرده، و گاه سالها آن را ادامه مىدهند، و حاضر به آشتى نيستند، و افعال ناپسند آنها در پارهاى از اوقات بر روابط شوهر و فرزندان، بلكه كلّ فاميل، اثر نامطلوب مىگذارد، كار اين گروه از زنان چه حكمى دارد؟
جواب:قهر كردن بطور كلّى از نظر اسلام كار بسيار نامطلوبى است؛ مخصوصاً اگر براى بهانههاى كوچكى باشد. و در روايتى از پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) آمده است: «اگر دو نفر مسلمان از هم قهر كنند، و سه روز به طول بيانجامد، و با هم آشتى نكنند، از اسلام خارج مىشوند ... و هر كدام پيشقدم در آشتى شود، در روز قيامت زودتر از ديگرى وارد
بهشت مىشود!».[1]
سؤال 998-بلند كردن ناخن براى خانمها چه حكمى دارد؟ اگر بيش از حدّ متعارف بلند باشد، به گونهاى كه زحمت زيادى براى محافظت از آن لازم باشد چطور؟
جواب:بلند كردن ناخن در حدّ معقول اشكالى ندارد.
سؤال 999-نظر شما در مورد ورزش بانوان چيست؟ كدام يك از رشتههاى ورزشى را، در تحت چه شرايطى، براى خانمها مجاز مىدانيد؟
جواب:ورزش براى همه، و از جمله بانوان، كار خوبى است و مايه سلامت جسم و جان است؛ ولى خانمها بايد در ورزشگاههاى مخصوص خود به ورزش بپردازند؛ آن هم ورزشهايى كه در آن بيم خطرى براى آنها نباشد.
سؤال 1000-گاهى از اوقات به هنگام پختن غذاهاى گوشتى، علىرغم دقّت زيادى كه در شستشوى گوشت آن مىنمايم، لكّههايى از خون بر روى گوشت ملاحظه مىكنم، لطفاً بفرمائيد:
الف) آيا اين خونها نجس، و خوردن چنين غذايى حرام است؟
ب) در صورتى كه جواب مثبت است، آيا لازم است كه اين موضوع را به شوهر و فرزندان و احياناً ميهمانها، اطّلاع دهم، يا همين كه خودم اجتناب كنم كافى است؟
جواب:اين خونها نجس نيست، و اگر جدا كردن آن از گوشت زحمت و مشقّت دارد، يا به هنگام پخته شدن مستهلك مىشود، خوردن آن نيز مانعى ندارد.
وَ آخِرُ دَعْوانا انِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ
پايان
[1]. وسائل الشيعة، جلد 8، ابواب احكام العشره، باب 144. روايات تكاندهنده ديگرى نيز در اين باب آمده است.