بارگزاری ...
جستجو کنید
برای شروع جستجو، متن خود را وارد کنید.
صفحه 153

جواب :علم و عدم اعتراض بيمار كافي است . بلي اگر نمونه گيرنده خطا كند، در صورت عدم اخذ برائت ضامن است .(337) سؤال :انجام راديوگرافي (پرتونگاري) تشخيصي در مواردي كه نياز به تزريق ماده حاجب و يا سوزن زدن و نمونه برداري نسج از داخل بدن دارد، آيا نياز به اخذ برائت كتبي دارد تا در صورت بروز عوارض، پزشك ضامن نباشد; يا رضايت ظاهري و شفاهي كفايت مي‌كند؟جواب :اخذ برائت شفاهي كفايت مي‌كند; و برائت كتبي براي اثبات در مورد نزاع و اختلاف است .(338) سؤال :با توجه به اينكه تشخيص بسياري از بيماريها يا اختلالات به وسيله آزمايش امكان پذير است و از طرفي امكان اشتباه در آزمايشگاه و تفسير آزمايشها هميشه وجود دارد، در صورت اشتباه آزمايشگاه و در نتيجه معالجه اشتباه پزشك، مسئول خسارات و عوارض احتمالي كيست ؟جواب :اگر خسارات و عوارض مستند به آزمايشگاه و نقص و نارسايي آن باشد، آزمايشگاه مسئول است ; و اگر مستند به پزشك باشد پزشك مسئول است، مگر اينكه شرط عدم ضمان كرده باشد كه در اين فرض پزشك هم ضامن نيست .(339) سؤال :در بسياري از بيماريها پزشك دستور انجام راديوگرافي، سي تي اسكن و نظاير آن را مي‌دهد كه مطمئنا (بخصوص براي بعضي افراد) مضر مي‌باشد; ضمنا در خيلي از موارد گرچه گاهي ممكن است اين آزمايشها باعث تشخيص قطعي نشوند، اما مي‌توانند هميشه كمك كننده باشند. به هر حال در فرض فوق مسئوليت پزشك در صورت ايجاد عوارض آزمايشها تا چه حدي است ؟ اگر پزشك جهت احتياط در تشخيص يا رد يك بيماري احتمالي در هر بيمار مشكوكي دستور راديوگرافي دهد، در صورت عدم هرگونه بيماري، آيا پزشك در ايجاد عوارض احتمالي و هزينه بيهوده درمان مسئول نيست ؟جواب :در صورتي كه پزشك بعد از دقت كامل تشخيص دهد كه آزمايش لازم و اهميت دارد و در عين حال بيمار يا ولي او را از عوارض احتمالي آن آگاه سازد و شرط عدم ضمان كند، پزشك هيچ مسئوليتي ندارد.


صفحه 154

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 155

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 156

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 157

فصل بيستم : خون و فرآورده هاي آن

طهارت و نجاست

(340)خون انسان و هرحيواني كه خون جهنده داشته باشد نجس است و به هرچيزي سرايت نمايد آن را نجس خواهد كرد; ولي بخار مايعي كه از خون نجس متصاعد شده، پاك مي‌باشد.(341)خوني كه به سبب دارو يا مواد شيميايي رنگ آن تغيير مي‌كند، نجس است .(342)سرمهايي كه از فراورده هاي خوني تهيه مي‌شود نجس است ; مگر اينكه استحاله شود و ديگر به آن خون نگويند.

انتقال خون

(343)نقل خون از بدن انسان به بدن شخص ديگر - با مراعات شرايط پزشكي - جايز است .(344) سؤال :تزريق خون بين زن و مرد يا بين مسلمان و غيرمسلمان، چه حكمي دارد؟جواب :اشكالي ندارد.

اهداء خون

(345)اگر خون دادن براي صاحب آن ضرر داشته باشد نبايد اقدام به آن نمايد، مگر در صورتي كه مصلحت اقوي و اهم در بين باشد.(346)خون گرفتن در حال روزه اگر موجب شود كه روزه دار نتواند به روزه


صفحه 158

خود ادامه دهد و ضرورتي نيز در بين نباشد جايز نيست ; ولي اگر فقط موجب ضعف و سستي روزه دار شود مكروه است .(347) سؤال :آيا اهداي خون به بيمارستانهاي كشورهاي غيراسلامي جايز است ؟جواب :در صورت عدم نياز مسلمانان اشكال ندارد.

خريد و فروش خون

(348)خريد و فروش خون براي منافع حلال - مانند تزريق به بيمار - جايز است ; هرچند در صورتي كه اندازه پيمانه اي كه با آن معمولا خون را داد و ستد مي‌كنند معلوم نباشد بهتر است مصالحه نمايند.

ضمانت در خون گرفتن

(349)اگر خون گيرنده بيش از حد معمولي كه اجازه داشته خون بگيرد و ضرري متوجه دهنده خون شود ضامن است ; ولي اگر تعدي نكرده و ضرر مستند به خون گيرنده نباشد ضامن نيست .(350) سؤال :اگر گرفتن خون براي صاحب آن ضرر داشته باشد ولي وي نسبت به آن اصرار نمايد، آيا پزشك مي‌تواند اقدام نمايد؟جواب :اگر خطر جاني يا ضرر قابل توجه نداشته باشد اشكال ندارد; و در صورتي كه موجب نجات جان فرد ديگري مي‌شود، نه تنها اشكال ندارد بلكه گاه واجب است .


صفحه 159

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 160

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة