براى معالجهى آن، پزشك ناچار به نگاه باشد مىتواند در اثناء اين معالجه نطفهى بارور شده را در رحم زن قرار دهد، والله العالم.
سؤال (856) آيا زن مىتواند با استفاده از منى همسرش كه در آزمايشگاهها نگهدارى مىشود اقدام به باردار كردن خود نمايد با توجه به اين كه همسرش از دنيا رفته است؟
بسمه تعالى: در صورتى كه جاسازى منى ذكر شده در رحم را خود زن انجام دهد مانعى ندارد ولى اگر شخص ديگرى انجام دهد جايز نمىباشد و در هر صورت فرزند متولد شده به اين شكل، از پدرش كه مرد صاحب نطفه بوده، ارث نمىبرد، والله العالم.
سؤال (857) خانمى كه بعد از گذشت 15 سال باردار نگرديده و جهت آن فاسد بودن تخمكهاى موجود در رحم اين زن مىباشد بعد از آزمايشات متعدد پزشكان به اين نتيجه رسيدهاند كه تنها راه باردارى اين خانم استفاده از تخمكهاى خواهر او مىباشد به اين شكل كه تخمكهاى خواهرش را در رحم او قرار داده و آن را با منى همسر اين خانم نازا ممزوج مىكنند. آيا اين عمل جايز است. آيا فرزند متولد شده به اين شكل فرزند شرعى زن نازا محسوب مىگردد؟
بسمه تعالى: اين عمل در صورتى كه شخصى كه تخمكهاى خواهر را بيرون مىآورد شوهر خود خواهر باشد و كسى هم كه آنها را در رحم نازا قرار مىدهد همسر زن نازا باشد بعيد نيست كه اشكالى نداشته باشد و همچنين در صورتى كه خواهر مبتلا به مرضى باشد كه درمان آن احتياج به عمل جراحى داشته باشد پزشك مىتواند تخمك را از رحم او بيرون آورد به هر تقدير شخصى كه تخمك را در رحم زن نازا قرار مىدهد بايد
شوهرش باشد و در فرض ذكر شده مردى كه صاحب نطفه است پدر فرزند متولد شده و خانمى كه او را مىزايد و تخمك و در رحمش قرار گرفته مادر او محسوب مىشود، والله العالم.
سؤال (858) مردى با خانمى ازدواج نموده كه اين خانم نازا مىباشد. اكنون براى اينكه اين خانم توان باردارى پيدا كند تخمك زن ديگرى را گرفته و در فضاى خارج رحم بارور نموده و در رحم زن نازا قرار دادهاند. آيا فرزندى كه از اين طريق متولد مىشود تعلق به زنى دارد كه او را زائيده و يا به زن صاحب تخمك تعلق دارد؟
بسمه تعالى: اين عمل جايز نمىباشد و فرزند هم به كسى منسوب مىشود كه او را باردار بوده و زائيده است، والله العالم.
سؤال (859) در صورتى كه در فرض سؤال سابق اين عمل جايز باشد پدر و مادر اين فرزند چه كسانى هستند؟
بسمه تعالى: مردى كه صاحب نطفه مىباشد پدر فرزند و زنى كه او را باردار شده و زائيده است مادر اوست، والله العالم.
سؤال (860) در بارورى مصنوعى، آيا نسبتهاى شرعى به هم نمىخورد؟
بسمه تعالى: نسبتهاى شرعى بهم نمىخورد؛ زيرا مرد صاحب نطفه پدر بچه و زنى هم كه او را باردار شده و زائيده است مادر او محسوب مىشود، والله العالم.
سؤال (861) در برخى موارد پزشكان براى انجام عمل بارورى مصنوعى به خانمهايى كه به آنها مراجعه مىكنند توصيه مىكنند كه مراجعه آنها براى عمل در هنگام عادت حيض باشد؛ آيا رجوع به پزشك در هنگام عادت حيض جايز است؟
بسمه تعالى: اين عمل جايز نمىباشد و در اين جواب فرقى بين ايام عادت و غير آن وجود ندارد، والله العالم.
سؤال (862) در صورتى كه هنگام بارورى مصنوعى اشتباهاً منى زن يا منى مردى غير از شوهرش بارور شده باشد، فرزند متولد شده منسوب به چه كسى است؟ آيا فرزند از كسى كه شرعاً به او ملحق مىشود ارث مىبرد؟
بسمه تعالى: فرزند به مردى ملحق مىشود كه صاحب منى بوده و اين فرزند مانند ساير فرزندانش از او ارث مىبرد، والله العالم.
سؤال (863) آيا زن مىتواند به كمك منى مرد اجنبى اقدام به باردارى نمايد با توجه به اينكه نطفهى بارور شده را شوهر زن در رحمش قرار مىدهد؟
بسمه تعالى: اين عمل جايز نمىباشد. والله العالم
سؤال (864) آيا زن مىتواند اقدام به عمل باردارى مصنوعى نمايد (يعنى مخلوط كردن منى مرد و تخمك زن در خارج رحم و بارور نمودن آن، سپس قرار دادن آن در داخل رحم) با توجه به اينكه اين عمل مستلزم كشف عورت زن در مقابل پزشك نامحرم مىباشد. اكنون اين مرد و زن تحت فشار خويشان و نزديكان بوده و مشكلاتى را در اين زمينه تحمل مىكنند البته در اين مسئله مرد عقيم بوده و زن مشكلى ندارد؟
بسمه تعالى: زن مىتواند عورت خود را تنها براى شوهر و يا براى پزشكى كه قصد معالجهى مرضى را دارد كه آن مرض هم در رحم زن مىباشد، ظاهر سازد، والله العالم.
سؤال (865) آيا در صورتى كه بارورى به جهت بارور ساختن تخمك زن با تخمك زن و مرد ديگرى صورت بگيرد، جايز است؟ آيا فرزند متولد شده متعلق به زن صاحب تخمك است يا زنى كه او را مىزايد؟
بسمه تعالى: در صورتى كه هر دو زن همسر يك مرد بوده و با تخمك يك زن، زن ديگر را بارور سازند و مباشر اين عمل هم شوهر آن دو باشد اين عمل مانعى ندارد و فرزند ملحق به زنى مىشود كه او را زائيده است، والله العالم.
سؤال (866) اكنون بعضى از پزشكان اقدام به مخلوط نمودن منى مرد با منى همسرش مىنمايند و اين تركيب را در ظروف آزمايشگاهى نگه مىدارند حاصل اين تركيب پيدا شدن جنينهاى متعدد و فراوانى مىباشد كه هر كدام مىتواند مبدأ پيدايش انسانى گردد در حالى كه در بارورى طبيعى از اين تركيب در رحم، فقط مقدار محدودى جنين توليد مىشود. آيا بر پزشكان واجب است كه همهى اين جنينهاى بوجود آمده را در رحم زن قرار دهند با توجه به اينكه اين عمل براى زن ضرر داشته و ممكن است در برخى موارد موجب مرگ او شود يا آنكه مىتوانند يكى از آن جنينها را نگه داشته و بقيه را از بين ببرند. آيا در صورت از بين بردن بقيهى آنها، ديه بر پزشكان واجب مىشود؟
بسمه تعالى: مانعى ندارد كه پزشك بعضى از اين جنينها را حفظ كرده و بقيه را از بين ببرد و در اين صورت ديه بر كسى واجب نمىشود، والله العالم.
سؤال (867) مردى منى خود را همراه با تخمك همسرش در رحم زن نامحرمى قرار داده است و در مقابل اين عمل مبلغى به عنوان اجرت به آن زن پرداخت كرده است و علت اين عمل نازا بودن همسر شرعى اين مرد مىباشد. آيا در اين فرض همسر شرعى مرد مادر فرزند مىباشد يا زنى كه او را زائيده است؟
بسمه تعالى: عمل ذكر شده جايز نمىباشد، وعقد اجارهاى هم كه مرد با زن
نامحرم منعقد ساخته است باطل است، والله العالم.
سؤال (868) الف- بعضى از شوهران به اين جهت كه همسران آنان تخمك ندارند و به همين علت مبتلا به نازائى مىباشند ناچار مىشوند كه از همسران خود جدا شوند و يا اينكه مبتلا به مشكلات روحى و عصبى فراوانى مىگردند. آيا اين مردان مىتوانند از تخمك زن ديگرى طبق روشهاى علمى جديد استفاده نموده و با مخلوط نمودن آن با منى خود در خارج از رحم زن و بارور كردن، آن را در رحم زن قرار دهند تا بدين وسيله داراى فرزند گردند؟
ب- آيا مردى كه عقيم مىباشد مىتواند با قرار دادن نطفهى مرد ديگرى در رحم همسرش داراى فرزند شود؟
ج- زنى كه شوهرش به جنگ رفته و منى او در مركز مخصوصى نگهدارى گرديده است. اين زن مىتواند بعد از مرگ شوهرش با كمك گرفتن از منى او خود را باردار سازد؟
بسمه تعالى: الف- در صورتى كه بارورى از منى مرد و تخمك زن ديگر صورت گرفته و گرفتن تخمك زن و منى مرد از طريق مباح بوده يعنى از طريقى مانند استمناء ويا مباشرت مرد نامحرم نبوده است زن مىتواند منى شوهرش را كه با تخمك زن ديگر بارور شده در رحم خود قرار دهد و اين عمل را تنها خود زن و يا شوهرش مىتوانند انجام دهند، والله العالم.
بسمه تعالى: ب- قرار دادن نطفه مرد نامحرم در رحم زن جايز نمىباشد و در صورت انجام اين عمل، زنى كه او را زائيده مادر او مىباشد و مرد صاحب نطفه هم پدرش محسوب مىشود.
بسمه تعالى: ت- اين عمل در صورتى كه خود زن اقدام به جاسازى منى
شوهرش در رحم نمايد جايز است و فرزند متولد شده از اين راه فرزند شرعى اين زن و مرد صاحب منى مىباشد ولى از آن مرد ارث نمىبرد، والله العالم.
سؤال (869) من زنى هستم كه به مدت 7 سال است، ازدواج نمودهام و تا به حال صاحب فرزند نشدهام و معالجاتى كه تا به حال انجام دادهام ثمرهاى نداشته است. در اثناء معالجهى پزشك خانمى به من پيشنهاد باردارى از راه بارورى مصنوعى را كه جديداً رايج شده است، نمود و مرا به آن ترغيب كرد ولى من با اين فكر موافق نبوده و آن را عملى نساختم از اين قضيه به مدت 2 سال گذشت و من از معالجهى خود مأيوس گرديدم و امر خود را به خداوند واگذار كردم. اكنون وظيفهى من در اين مسئله چيست. آيا مىتوانم اقدام به اين عمل نمايم و خود را از ناراحتى روانى و فكرى نجات دهم؟
بسمه تعالى: اگر اين عمل مستلزم كشف عورت در نزد پزشك زن و يا مرد باشد جايز نيست و كشف عورت تنها در صورتى جايز است كه مرضى در آن عضو باشد كه بدون كشف عورت معالجهى آن ممكن نباشد و نازائى زن مريضى محسوب نمىگردد، والله العالم.
سؤال (870) مدتى است كه من مشغول تحقيق دربارهى مسئلهى بارورى مصنوعى مىباشم ولى متأسفانه تا به حال دسترسى به فتاوى و انظار علماء و مراجع در اين موضوع نداشتم به همين منظور خواهشمندم كه جواب سؤالاتى كه در اين موضوع مطرح مىشود، بيان فرمائيد؟
1- حكم باردار شدن زنى كه شوهر ندارد به وسيلهى منى مرد اجنبى.
2- حكم باردار شدن زن شوهر دار به وسيلهى منى مرد اجنبى.
3- در صورت تحقق باردارى به شيوهى مذكور چه نسبتى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده و مرد صاحب نطفه پيدا مىشود. از نظر شرع مقدّس پدر و مادر اين فرزند چه كسانى بوده و در مسئلهى ارث از چه كسانى ارث مىبرد.
در صورتى كه تخمك بارور شده از يك زن و رحم از زن ديگرى باشد فرزند متولد شده به كدام يك منسوب مىگردد؟
بسمه تعالى: باردار شدن زن به منى مرد اجنبى جايز نمىباشد و در اين مسئله فرقى بين زن شوهردار و يا بىشوهر وجود ندارد و در صورت انجام عمل ذكر شده، فرزند متولد شده ملحق به مردى است كه صاحب منى مىباشد و مادر او هم زنى است كه او را زائيده است و همهى احكام شرعيه نسبت به اين فرزند و زن و مرد ذكر شده برقرار مىشود و همچنين او از آن دو ارث برده و آنان هم از اين فرزند ارث مىبرند، والله العالم.
سؤال (871) آيا باردار شدن زنى كه شوهردار مىباشد، به وسيلهى منى مرد اجنبى جايز است؟
بسمه تعالى: اين عمل به هيچ وجه جايز نمىباشد، والله العالم.
سؤال (872) آيا مىتوان منى مرد اجنبى را در رحم زنى كه شوهر داشته ولى باردار نمىشود، قرار داد. آيا در اين فرض فرزند متولد شده فرزند شوهر اين زن محسوب مىشود. آيا اين فرزند از مرد صاحب منى ارث مىبرد؟
بسمه تعالى: اين عمل جايز نمىباشد و در صورت تحقق آن، فرزند به مرد صاحب منى ملحق مىشود و او از آن مرد ارث مىبرد؛ زيرا مرد صاحب منى پدر شرعى فرزند محسوب مىشود و همچنين مرد ذكر شده از اين
فرزند ارث مىبرد زيرا پدر او مىباشد، همچنين نسبت مادر و فرزندى بين اين فرزند و زنى كه او را زائيده برقرار مىشود، والله العالم
سؤال (873) در صورتى كه شوهرى اقدام به جاسازى و انتقال منى خود به رحم زن نامحرمى نموده و بر اثر اين عمل فرزندى متولد شده است. آيا اين فرزند، فرزند مشروع اين شوهر محسوب مىگردد؟
بسمه تعالى: احكام شرعى فرزند بر نوزادى كه از اين طريق بدنيا مىآيد مترتب نمىگردد ولى اين فرزند زنازاده هم محسوب نمىشود، والله العالم.
باردار شدن زن بىشوهر و يا زنى كه در عدّهى طلاق رجعى است به وسيلهى بارورى مصنوعى
سؤال (874) آيا زنى كه شوهرش از دنيا رفته، مىتواند از منى شوهرش كه در بانك منى نگه دارى مىشود استفاده كرده و اقدام به باردارى مصنوعى نمايد؟
بسمه تعالى: اين عمل خالى از اشكال نمىباشد و در صورت تحقق اين عمل مردى كه مرده، پدر فرزند محسوب شده و زنى كه اقدام به اين عمل كرده، مادر مىباشد ولى در اين فرض فرزند از پدرش ارث نمىبرد، والله العالم.
سؤال (875) آيا زنى كه در عدّهى طلاق رجعى مىباشد مىتواند از منى شوهرش جهت باردارى استفاده نمايد و آيا بعد از تحقق اين عمل دوباره به شوهرش بر مىگردد با توجه به اينكه اين عمل با اجازه و اذن شوهرش بوده است؟
بسمه تعالى: اين عمل در اثناء عدّهى طلاق رجعى خالى از اشكال نمىباشد و در صورت تحقق اين عمل عدّهى او به وضع حمل تمام مىشود و در