بارگزاری ...
جستجو کنید
برای شروع جستجو، متن خود را وارد کنید.
صفحه 54

لطمه زنى‌

سؤال 60. لطمه‌زدن به صورت، در عزاى امام حسين عليه السلام چه حكمى دارد؟

جواب:عزادارى خامس آل عبا عليه السلام از مهم‌ترين شعائر دينى، و رمز بقاء تشيّع است، و بايد هر چه باشكوه‌تر برگزار گردد؛ امّا لازم است از تمام كارهايى كه آسيب به بدن مى‌رساند، يا موجب وهن مذهب مى‌گردد، جدّاً اجتناب شود.

سؤال 61. آيا جايز است به گونه‌اى بر سر و سينه بزنند كه موجب جراحت و خونريزى شود و باعث نجس شدن خود و اطرافيان و زمين مسجد و يا حسينيّه گردد؟

جواب:لازم است به گونه‌اى باشد كه منجر به جراحت و خونريزى نشود و مسجد نجس نگردد.

سؤال 62. كوبيدن سر به در و ديوار و زمين، در جلسات عزادارى چه حكمى دارد؟

جواب:عزادارى ائمّه اطهار عليهم السلام، مخصوصاً خامس آل عبا عليه السلام، از افضل قربات است، ولى بايد از هرگونه كارى كه باعث هتك حرمت آن بزرگواران مى‌شود، و موجب وهن مذهب در نظر ديگران‌گردد، و به بدن آسيب مى‌رساند پرهيز گردد.

نحوه گريه بر ائمه عليهم السلام‌

سؤال 63. احاديثى كه مى‌فرمايد: «اگر كسى قطره‌اى اشك‌


صفحه 55

براى امام حسين عليه السلام بريزد بهشت بر او واجب مى‌شود»[1]آيا باعث تمايل به گناه و ترك عبادات نمى‌شود؟

جواب:اين احاديث به اين معنا هستند كه شخص، توفيق صالح شدن پيدا مى‌كند و صالح شدن به انجام تكاليف است نه با ترك آن.

سؤال 64. لطفاً بفرماييد معناى ضجّه بر اباعبداللَّه عليه السلام كه در روايات‌[2]آمده است چيست؟ و آيا ناله و ضجّه بر اباعبداللَّه حدّى دارد؟ آيا كسى كه از فرط گريه بر اباعبداللَّه عليه السلام از حال خود خارج شود دچار عصيان شده است؟

جواب:ناله و ضجّه حدّى ندارد؛ ولى نعره كشيدن در مجالس عمومى در صورتى كه سبب وهن شود كار صحيحى نيست.

سؤال 65. آيا بلند گريه كردن اشكالى دارد؟

جواب:ما خودمان كراراً بلند گريه مى‌كنيم؛ ولى از صورت متعارف خارج نشود.

سؤال 66. گروهى هنگام عزادارى براى امام حسين عليه السلام بلند فرياد مى‌كشند و داد مى‌زنند آيا اين گونه اعمال جايز است؟

جواب:گريه طبيعى با صداى بلند اشكالى ندارد؛ بلكه خوب است. ولى صداهاى مصنوعى كه گاهى اوقات در بعضى مجالس‌

[1]. فضل زيارة الحسين عليه السلام، ص 84، ح 74.

[2]. تاريخ يعقوبى، ص 245.


صفحه 56

ديده مى‌شود و فريادهايى به صورت عربده مى‌كشند، صحيح نيست.

لباس مشكى‌

سؤال 67. پوشيدن لباس سياه كه مى‌گويند كراهت دارد،[1]در مراسم عزادارى اهل‌بيت عليهم السلام چگونه است؟

جواب:با توجّه به اينكه سبب تعظيم شعائر مى‌گردد، كراهت آن تحت‌الشعاع قرار گرفته و رنگ استحباب به خود مى‌گيرد.

سؤال 68. آيا پوشيدن لباس سياه در ايّام شهادت حضرت زهرا عليها السلام با توجّه به حفظ وحدت و كراهت لباس سياه جايز است؟

جواب:با توجّه به اينكه پوشيدن لباس مشكى در ايّام شهادت حضرات معصومين عليهم السلام نوعى تعظيم شعائر الهى محسوب مى‌شود كراهت ندارد.

سؤال 69. پوشيدن لباس مشكى از دهه اوّل محرّم تا آخر ماه صفر چه حكمى دارد؟

جواب:مانعى ندارد.

[1]. عروة الوثقى، كتاب الصلوة، فصل فيما يكره من اللباس حال الصلاة.


صفحه 57

شال سبز براى غير سادات‌

سؤال 70. آيا فردى كه مادر او سيّد است مى‌تواند براى عزادارى شال بيندازد؟

جواب:نمى‌تواند لباس سادات را بپوشد.

سؤال 71. هيئت ما در روز عاشورا لباس سقّايى مى‌پوشند و سادات شال سبز مى‌اندازند. برادر من كه از فعّالان هيئت است بنا به قول خود كه نذر داشته شال سبز مى‌اندازد هر چند سيّد نيست. مردم بر ما خرده گرفته‌اند ولى برادرم به نذر خود پايبند است. آيا نذر ايشان بايد ادامه داشته باشد يا خير؟

جواب:نذر او باطل است و از انداختن شال سبز خوددارى كند.


صفحه 58

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 59

شبيه‌خوانى و مقتل‌خوانى‌


صفحه 60

این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة


صفحه 61

تعزيه‌

سؤال 72. آيا استفاده از مراسم تعزيه‌خوانى سنّتى جايز است؟

جواب:چنانچه تعزيه‌خوانى، مشتمل بر امر حرامى مانند:

دروغ يا هتك حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد، اشكالى ندارد.

سؤال 73. شرايط افرادى كه مى‌توانند نقش ائمّه عليهم السلام را ايفا نمايند چيست؟

جواب:اگر در شبيه خوانى كسانى مى‌خواهند در نقش آن بزرگواران ظاهر شوند، بايد افراد مهذّب و پاك و خوشنامى باشند و چه بهتر كه آن بزرگواران بطور وضوح نشان داده نشوند.

سؤال 74. آيا كسانى كه در شبيه خوانى نقش كفّار را ايفا مى‌كنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى تواند در نقش كفّار باشد؟

جواب:شرايط خاصّى براى آنها از اين نظر نيست.