براى امام حسين عليه السلام بريزد بهشت بر او واجب مىشود»[1]آيا باعث تمايل به گناه و ترك عبادات نمىشود؟
جواب:اين احاديث به اين معنا هستند كه شخص، توفيق صالح شدن پيدا مىكند و صالح شدن به انجام تكاليف است نه با ترك آن.
سؤال 64. لطفاً بفرماييد معناى ضجّه بر اباعبداللَّه عليه السلام كه در روايات[2]آمده است چيست؟ و آيا ناله و ضجّه بر اباعبداللَّه حدّى دارد؟ آيا كسى كه از فرط گريه بر اباعبداللَّه عليه السلام از حال خود خارج شود دچار عصيان شده است؟
جواب:ناله و ضجّه حدّى ندارد؛ ولى نعره كشيدن در مجالس عمومى در صورتى كه سبب وهن شود كار صحيحى نيست.
سؤال 65. آيا بلند گريه كردن اشكالى دارد؟
جواب:ما خودمان كراراً بلند گريه مىكنيم؛ ولى از صورت متعارف خارج نشود.
سؤال 66. گروهى هنگام عزادارى براى امام حسين عليه السلام بلند فرياد مىكشند و داد مىزنند آيا اين گونه اعمال جايز است؟
جواب:گريه طبيعى با صداى بلند اشكالى ندارد؛ بلكه خوب است. ولى صداهاى مصنوعى كه گاهى اوقات در بعضى مجالس
[1]. فضل زيارة الحسين عليه السلام، ص 84، ح 74.
[2]. تاريخ يعقوبى، ص 245.
ديده مىشود و فريادهايى به صورت عربده مىكشند، صحيح نيست.
لباس مشكى
سؤال 67. پوشيدن لباس سياه كه مىگويند كراهت دارد،[1]در مراسم عزادارى اهلبيت عليهم السلام چگونه است؟
جواب:با توجّه به اينكه سبب تعظيم شعائر مىگردد، كراهت آن تحتالشعاع قرار گرفته و رنگ استحباب به خود مىگيرد.
سؤال 68. آيا پوشيدن لباس سياه در ايّام شهادت حضرت زهرا عليها السلام با توجّه به حفظ وحدت و كراهت لباس سياه جايز است؟
جواب:با توجّه به اينكه پوشيدن لباس مشكى در ايّام شهادت حضرات معصومين عليهم السلام نوعى تعظيم شعائر الهى محسوب مىشود كراهت ندارد.
سؤال 69. پوشيدن لباس مشكى از دهه اوّل محرّم تا آخر ماه صفر چه حكمى دارد؟
جواب:مانعى ندارد.
[1]. عروة الوثقى، كتاب الصلوة، فصل فيما يكره من اللباس حال الصلاة.
شال سبز براى غير سادات
سؤال 70. آيا فردى كه مادر او سيّد است مىتواند براى عزادارى شال بيندازد؟
جواب:نمىتواند لباس سادات را بپوشد.
سؤال 71. هيئت ما در روز عاشورا لباس سقّايى مىپوشند و سادات شال سبز مىاندازند. برادر من كه از فعّالان هيئت است بنا به قول خود كه نذر داشته شال سبز مىاندازد هر چند سيّد نيست. مردم بر ما خرده گرفتهاند ولى برادرم به نذر خود پايبند است. آيا نذر ايشان بايد ادامه داشته باشد يا خير؟
جواب:نذر او باطل است و از انداختن شال سبز خوددارى كند.
این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة
شبيهخوانى و مقتلخوانى
این صفحه در کتاب اصلی بدون متن است / هذه الصفحة فارغة في النسخة المطبوعة
تعزيه
سؤال 72. آيا استفاده از مراسم تعزيهخوانى سنّتى جايز است؟
جواب:چنانچه تعزيهخوانى، مشتمل بر امر حرامى مانند:
دروغ يا هتك حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد، اشكالى ندارد.
سؤال 73. شرايط افرادى كه مىتوانند نقش ائمّه عليهم السلام را ايفا نمايند چيست؟
جواب:اگر در شبيه خوانى كسانى مىخواهند در نقش آن بزرگواران ظاهر شوند، بايد افراد مهذّب و پاك و خوشنامى باشند و چه بهتر كه آن بزرگواران بطور وضوح نشان داده نشوند.
سؤال 74. آيا كسانى كه در شبيه خوانى نقش كفّار را ايفا مىكنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى تواند در نقش كفّار باشد؟
جواب:شرايط خاصّى براى آنها از اين نظر نيست.
سؤال 75. پوشيدن لباسى كه مخصوص زن نمىباشد و صرفاً براى پوشيدن در شبيهخوانى درست شده (اين لباس از قطعهاى پارچه سياه كه تا اندازهاى شبيه چادر دوخته شده، تشكيل شده و مردانى كه در نقش زن انجام وظيفه مىنمايند از آن استفاده مىكنند) چه حكمى دارد؟
جواب:اشكالى ندارد.
سؤال 76. در نسخههاى تعزيههاى موجود، گاهى الفاظ ركيك توسّط ايفاگر نقش معصوم عليه السلام بر زبان جارى مىشود، قرائت چنين زبان حالى كه دون مقام اهلبيت عليهم السلام امّا برازنده سپاه مخالفين است، چه حكمى دارد؟
جواب:بايد تمام نسخههاى موجود توسّط آگاهان بررسى شود و الفاظ ركيك و آنچه دون شأن امام است، از آن حذف گردد و به صورت معقول و متين درآيد، تا استفاده از آنها شرعاً مجاز باشد.
سؤال 77. در شهرستان ما مراسم عزادارى تاسوعا و عاشورا و ساير ايّام بصورت تعزيه خوانى برگزار مىشود. تا چند سال قبل كه در محلّ ما برگزار نمىشد، اهالى محل به محلّات ديگر جهت ديدن تعزيه مىرفتند و در آن محلّات با مشكلات زيادى مواجه مىشدند به اين دليل تصميم گرفتيم اين مراسم را در محلّ خودمان برگزار كنيم، نظر شما چيست؟ آيا در اين شرايط تعزيهخوانى جايز است؟