و نيز آن حضرت6فرمود: «هر گاه آبگوشت مىخوريد از اطراف آن بخوريد، زيرا بركت در وسط آن است و باقى بماند».
هنگام غذا خوردن اين دعا را بخوان:
«الحمد للَّه الّذي يطعم و لا يطعم، و يجير و لا يجار عليه و يستعان به و يفتقر إليه اللّهمّ لك الحمد على ما رزقتني من طعام و إدام في يسر و عافية، من غير كره منّا و مشقّة، بسم اللَّه خير الأسماء (بسم اللَّه) ربّ الأرض و السّماء، بسم اللَّه الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء في الأرض و لا في السّماء و هو السّميع العليم، اللّهمّ اسعدني في مطعمي هذا بخيره و اعذني من شرّه، و امتعني بنفعه، و سلّمني من ضرّه».
«ستايش خداوندى را كه غذا مىدهد و خود غذا نمىخواهد، او پناه مىدهد و كسى در برابر او پناه نمىدهد، از او كمك طلبيده مىشود و نياز همه به اوست. خداوندا در برابر هر خورشت و غذايى كه در آسايش و عافيت و بدون سختى و مشقّت روزى من نمودى تو را سپاس مىگويم.
بنام خداوندى كه نامش بهترين اسمها است، بنام خداوندى كه پروردگار زمين
و آسمان است، بنام خداوندى كه با وجود نام او هيچ چيزى در زمين و آسمان زيان نمىرساند و او شنوا و داناست، خداوندا، مرا به خوبى اين غذايم سعادت ده و از شرّ آن بازم دار، و به نفع آن سودم ده، و از زيانش مصونم بدار».
و هنگام فارغ شدن از غذا بگو:
«الحمد للَّه الّذي اطعمني فأشبعني و سقاني فأرواني و صانني و حماني، الحمد للَّه الّذي عرّفني البركة و اليمن بما أصبته و تركته منه، اللّهمّ اجعله هنيئا مريئا لا وبيّا و لا دويّا و أبقني بعده سويّا فإنّما بشكرك محافظا على طاعتك، و ارزقني رزقا دارّا و اعشني عيشا قارّا، و اجعلني بارّا و اجعل ما يتلقّاني في المعاد مبهجا سارّا برحمتك».
«سپاس خداوندى كه مرا غذا داده و سيرم نمود، و با آب سيرابم نمود، و مرا حفظ كرده و حمايتم نمود. سپاس خداوندى كه بركت و خوبى آنچه را تناول كردم و آنچه را نخوردم به من شناساند. خداوندا، آن را لذيذ و گوارا قرار ده، و آن را از وبا و مرض دور نگه دار،
و مرا پس از اين غذا سالم نگه دار تا هميشه وظيفه شكر تو را بپاداشته و محافظت بر طاعت تو نمايم، و روزى فراوان روزيم كن و زندگى با آرامش به من بده، و مرا نيكوكار قرار ده، و آنچه در قيامت به من مىرسد باعث بهجت و سرور من شده باشد. به رحمت تو».
غذا را با نمك شروع و با سركه ختم نما.
هر گاه مىخواهى آب بياشامى از جاى شكسته ظرف پرهيز كن زيرا آنجا محل نشستن شيطان است. آب را به يك نفس نخورده بلكه سزاوار است كه به سه جرعه باشد.
هنگام آشاميدن آب بگو:
«الحمد للَّه مدرّ السّماء و منزل الماء من السّماء، مصرّف الأمر كيف يشاء، بسم اللَّه خير الأسماء».
«سپاس خداوندى كه آسمان را پر رونق ساخته و نازلكننده آب از آسمان است، كارها را آن گونه كه بخواهد مشخص مىكند. بنام خداوند كه نام او بهترين اسمها است».
پس از آشاميدن آب بگو:
«الحمد للَّه الّذي سقاني عذبا فراتا، و لم
يجعله ملحا أجاجا، فله الشّكر على إنعامه و إحسانه وجوده و امتنانه، الحمد للَّه الّذي سقاني فأرواني و أعطاني فأرضاني و عافاني و كفاني، اللّهمّ اجعلني ممّن تسقيه في المعاد من حوض محمّد6و تسعده بمرافقته برحمتك يا أرحم الرّاحمين».
«سپاس خداوندى را كه آب شيرين و گوارا به من نوشاند، و آن را شور و تند قرار نداد، و به جهت نعمت دادن و احسان و بخشش و منّتهايش شكر مخصوص اوست. سپاس خداوندى را كه عطش مرا برطرف و سيرابم نمود و با عطاى خود مرا راضى نمود و بدى را از من دور و كفايتم نمود. خداوندا، مرا از كسانى قرار ده كه در قيامت از حوض محمد6سيراب مىنمايى و سعادت همراهى با رسولت را نصيب او مىكنى، به رحمت تو اى مهربانترين مهربانان».
خوردن و آشاميدن در حال راه رفتن مكروه است اما حرام نيست.
مستحب است كه ميزبان قبل از ديگران شروع به خوردن نموده و پس از همه از آن دست بكشد.
هنگام شستن دست از كسى كه طرف راست ميزبان است شروع كرده تا به
نفر آخر برسد.
مستحب است آبى كه دستها را در آن شستهاند در يك ظرف جمع نمايند.
مستحب است پس از غذا، به پشت دراز كشيده و پاى راست را بر پاى چپ نهد.
و در كتاب «مسند امام رضا7» آمده است: «پيامبر6هر گاه غذا تناول مىفرمود اين دعا را مىخواند:
«اللّهمّ بارك لنا فيه و ارزقنا [خيرا] منه».
«خداوندا، در اين غذا براى ما بركت قرار ده، و بهتر از آن را روزى ما گردان».
و هر گاه آن حضرت آب يا شير تناول مىكرد مىگفت:
«اللّهمّ بارك لنا فيه و ارزقنا منه».
«خداوندا، در اين آشاميدنى براى ما بركت قرار ده، و بهتر از آن را روزى ما گردان».
و هر گاه رسول خدا6شير تناول مىفرمود دهان خود را مىمكيد و مىفرمود: شير چربى دارد.
و در روايتى آمده است كه آن حضرت پس از خوردن غذاى چرب بيرون دهان را مىشست اما داخل دهان چربى به خود نمىگيرد.
و رسول خدا6هر گاه خرما تناول مىفرمود هسته آن را بر پشت دست قرار داده و بر زمين مىگذارد.
و عبد اللَّه بن عباس هر گاه انار مىخورد كسى را در آن سهيم نمىنمود و معتقد بود كه در هر انارى يك دانه از دانههاى بهشت است. امير المؤمنين7فرمود: «انار را با پوسته نازك داخل آن بخوريد زيرا آن تصفيهكننده معده است».
خوردن انار در روز جمعه مستحب است.
در روايتى آمده است كه: مردى امير المؤمنين7را به خانه خود دعوت نمود، امام7به او فرمود: «اجابت مىكنم بشرط آنكه سه چيز را بر من ضمانت كنى». عرض كرد: يا امير المؤمنين آن شرايط چيست؟
فرمود: «چيزى از بيرون منزل براى من تهيه نكنى، آنچه در خانه است آورده و پنهان نكنى، و به خانواده اجحاف ننمايى»، آن شخص گفت اين سه شرط را براى شما ضمانت مىكنم. آنگاه امير المؤمنين7او را اجابت نمود.
فصل نهم آداب خريد و فروش و آنچه مربوط به آن است
هر گاه مىخواهى خريد و فروش و معامله بنمايى سزاوار نيست پيش از فراگرفتن احكام دين به آن اقدام كنى، زيرا هر كس بدون آگاهى خريد و فروش كند گرفتار ربا شده و گريبانگير شبههها خواهد شد.
در خريد و فروش از پنج چيز پرهيز كن: ستايش كالاى خود، مذمت كردن از كالاى مشترى، پنهان كردن عيب، قسم خوردن، و ربا.
چانه زدن جايز است مگر در چهار چيز: پول قربانى، خريدن كفن، خريدن برده براى آزاد كردن، كرايه رفتن به مكّه.
در خريد و فروش تمام مردم را يكسان قرار ده و كسى را بر ديگرى مقدّم مدار.
هر گاه شخص مؤمنى با تو معامله مىكند تلاش كن كه از او سود نگيرى
مگر در حال ضرورت.
هر كس از معامله پشيمان شد پشيمانى او را بپذير.
از معامله كردن با افراد فرومايه و بلا ديده و افرادى كه هر جا روى مىنهند بىبهره برمىگردند و معاشرت زياد با كردها بپرهيز.
هر گاه چيزى كه وزن مىشود مىخواهى بگيرى حتما كم بگير و هر گاه آن را مىخواهى بدهى بيشتر بده.
اگر در يك نوع از تجارت زندگى بر تو سخت شد به نوع ديگرى از تجارت روىآور، و هر گاه روزى تو در چيزى بود همان را ادامه بده.
در معامله برادر دينى خود وارد مشو.
هنگام بيرون آمدن از منزل بگو:
«بسم اللَّه لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه العليّ العظيم، توكّلت على اللَّه».
«بنام خدا، هيچ حركت و قدرتى جز از خداوند بزرگ و بلند مرتبه نيست، توكل بر خداوند نمودم».
سپس سوره حمد و سوره فلق و سوره ناس و قل هو اللَّه احد و آيه الكرسى را به شش طرف خود- پيش رو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ و بالا و پايين- بخوان.
هر گاه به بازار رسيدى بگو: