كار را كرد؛ يعنى حريم دروغين قلدرهاى جهانى و ابرقدرتها را شكست. «1» جمهورى اسلامى، به اخراج امريكا از كشور اكتفا نكرده و كارى بزرگتر از اقدام اول صورت داده است و آن اينكه نور اميدى در دل يك ميليارد مسلمان در سطح جهان به وجود آورده و امريكا را در اين سطح تهديد كرده است. امروز، امريكا به آسانى گذشته نمىتواند در كشورهاى مسلمان اعمال نفوذ كند؛ چون مسلمانهاى كشورهاى ديگر هم بيدار شدهاند. «2» ... اينكه شما مىبينيد برخى از كشورها در مناطق گوناگون دنيا اين جرأت را به خودشان مىدهند كه در مقابل زيادهطلبيهاى امريكا بايستند، اين الگوگيرى از ايران اسلامى است. اين جسارتها و شجاعتها در گذشته نبود. حتى آن دورانى كه دو بلوك قدرتمند در دنيا وجود داشت و يك بلوك در مقابل ديگرى خصمانه برخورد مىكرد، كسانى كه وابستگى به بلوك شرق نداشتند- ولو ادعاى استقلال مىكردند- جرأت اينكه در مقابل امريكا بايستند، نداشتند، با اينكه امريكا در دنياى آن روز رقيب داشت؛ ولى امروز در دنيا رقيب هم ندارد. در عين حال شما مىبينيد كشورهايى هم در آسيا و آفريقا هستند كه در مقابل خواستههاى امريكا با گستاخى و قدرت تمام مىايستند. اين امر ناشى از الگوگيرى از ايران اسلامى است. «3»
آن زمانى كه اين انقلاب عظيم پيش نيامده بود و اين ملت اين طور رها و آزاد و بانشاط و پرتوان وارد صحنه نشده بود، آن روز خيلى از كشورهايى كه امروز فرياد اسلامخواهى بلند كردهاند، فرياد دشمنى با امريكا بلند كردهاند، از دخالتهاى امريكا در كشورشان بيزار شدهاند، اين طور نبودند؛ سرهاشان را پايين انداخته بودند و زندگى مىكردند. اگر يك وقت هم روشنفكر و عالمى در ميان آنها پيدا مىشد و به آنها يك كلمه حرف مىزد مىگفتند: آقا نمىشود، فايدهاى ندارد؛ مگر مىشود از زير سلطهى امريكا كسى خودش را نجات بدهد؟ مىگفتند نمىشود، مأيوس بودند. انقلاب اسلامى ايران اين ابر يأس را از افق زندگى و ديد ملتها زدود؛ بسيارى از ملتها بيدار و اميدوار شدند و جوانان به سمت اسلام گرايش پيدا كردند. «1» 7/ 1- انزجار ملتهاى منطقه از آمريكا امروز براى امريكاييها و همپيمانان و نيز رقباى آنها در اروپا و آسيا و حتى دولتهاى وابسته و ضعيف روشن شده است كه نه امريكا و نه هيچ قدرت ديگرى نمىتواند زمام رياست ملتهاى ديگر را به دست بگيرد؛ زيرا ديگر ملتها هرگز زير بار ظلم و قدرتهاى تحميلى نمىروند و حادثهى فلسطين و حوادث آفريقا و اروپا نشان داد كه غربيها- و بخصوص امريكاييها- نمىتوانند آقايى دنيا را به خود اختصاص دهند. «2» همان احساس بغضى را كه شما ملت ايران بحق نسبت به امريكا داشتيد و شعار «مرگ بر امريكا» در اين دوازده سال از زبان شما نيفتاده
است، همين احساس بغض را امروز ملتهاى آمريكا از ديدگاه رهبرى 216 1 - بهرهگيرى از عوامل معنوى ص : 214 عرب و مسلمان نسبت به امريكا دارند. اينها به خيال خودشان خواستند ملتها را با تجربهى سختى مواجه كنند؛ ولى نتوانستند و عكس آن شد. «1» 8/ 1- عجز دولتمردان آمريكا تحليلگران بخشهاى سياسى امروز كشور امريكا، در سمينارهاى تخصصى و در جلسات ويژه، اين كلمه را بر زبان آرودهاند كه امروز بزرگترين مشكل براى ما، «انقلاب اسلامى» است. چرا بزرگترين مشكل است؟
حداكثر اين است كه ملتى راه خودش را از راه اين دولت زورگو جدا كرده است. «2» امريكا از مسلمانان اصولگرا وحشت دارد؛ زيرا مىداند كه جهاد و شهادتطلبى آنها نيز امرى اصولى و اسلامىاست. امروز امريكا از ما مىترسد و بايد هم بترسد. «3» از اول سال 76 تا همين اواخر پىدرپى اظهارات جهانى از سوى خود امريكاييها و ديگران، حتى عناصر و رجال خود امريكا، بارها بر زبان آوردند كه در مقابل جمهورى اسلامى نتوانستند موفقيتى كسب كنند. و جمهورى اسلامى در همهى ميدانها، در ميدان اقتصادى و سياسى، در جذب دوستان و در مواجهه با دشمنان، توانست قدرت و عظمت و عزت
خودش را نشان بدهد و به دشمن بفهماند كه جمهورى اسلامى را نمىتوان ناديده و غير جدى گرفت. «1» چرا از دشمن مىترسيد؟ دشمن ضعيف و ناتوان است. همين امروز هم امريكاييها براى اينكه ايران را تحت فشار قرار بدهند، دريوزگى اروپا را مىكنند. سراغ اين كشور و آن كشور اروپايى مىروند كه بياييد با ما همدست بشويد، شايد بتوانيم به ايران فشار بياوريم. آيا اين دليل اين نيست كه امريكا نمىتواند ما را تحت فشار قرار دهد؟! «2» اينكه رؤساى امريكا به هم افتادهاند و بين خود مسابقه گذاشتهاند تا عليه جمهورى اسلامى و نظام اسلامى حرف بزنند و طرح بدهند و تصميمگيرى بكنند، نشانهى احساس شكست آن ابرقدرت از انقلاب اسلامى است و بيانگر ايستادگى و پيروزى ملت ايران در اين صحنهى عظيم هفده ساله از اول تا حالا مىباشد. «3» 9/ 1- وابستگى به صهيونيسم و سرمايه داران ... امريكا هم اين استقلال را ندارد. لابد بعضى تعجب خواهند كرد.
نه، تعجب ندارد. دولت امريكا هم به سرمايهدارهاى صهيونيست بينالمللى وابسته است. اگر چه ممكن است از لحاظ مليت، خود آن سرمايهدارها هم امريكايى باشند، اما دولت وابسته است. اگر يك رئيس جمهور در امريكا، آن جايى كه منافع سرمايهدارها ايجاب نمىكند، يك
قدم كج بردارد- مثل كندى و امثال او- پايش را از دايره بيرون مىكنند و پدرش را در مىآورند. «1» 10/ 1- ناتوانى در جنگ خليج فارس جنگ خليج فارس، فاتحى نخواهد داشت. بيهوده گمان نكنند كه اگر امريكا فلان مانور و تاكتيك و شكل جنگى را انتخاب بكند، پيروز خواهد شد. براى امريكا، پيروزى در اين جنگ متصور نيست. ممكن است غلبهى نظامى پيدا بكند؛ اما پيروزى چيز ديگرى است. امريكا تا همين حالا هم شكست خورده است. «2» ... امريكا با ورودش به اين منطقه و با مواجه كردن خود با ملتهاى مسلمان- كه عموماً و يا غالباً او را محكوم كردند- و با فجايعى كه به وجود آورده است و هنوز روى آنها پرده كشاندهاند و بعداً ابعاد اين فجايع، بيشتر آشكار خواهد شد و بيشتر معلوم خواهد گرديد كه چه قدر زن و مرد و كودك و بيمارستان و مدرسه و خانه را نابود كردهاند و از بين بردهاند- تا حالا هنوز نگذاشتهاند دنيا بفهمد كه چه دارد مىگذرد- و با چهرهيى كه از خود در ميان ملتهاى منطقه و دنيا ترسيم كرد و با ناتوانىيى كه در پيشبرد كارهاى خود نشان داد- كه جز اين هم هيچ سرنوشتى منتظر قدرتهاى پوشالى نيست- با اين مقدمات، امريكا شكست خورده است. «3»
11/ 1- ناكامى در توطئهها ملت ايران از روز اول با رژيم مستكبر امريكا مبارزه كرده است باز هم مبارزه مىكند. آن طور كه از قراين به دست مىآيد، هنوز كه هنوز است، رژيم مستكبر امريكا تصميم دارد با اين فكر و اين راه و اين هدف و اين ملت مقابله كند. البته در طول اين هفده سال، چه رژيم مستكبر امريكا چه دشمنان ديگر، در مواجهه با اين ملت هميشه تيرشان به سنگ خورده و بينى شان به خاك ماليده شده است. «1» من اخيراً در مطبوعات امريكايى- همين اواخر- اين را ملاحظه كردم- با اين كه مقيدند كه نگذارند يك كلمه تعريف از پيشرفتهاى ايران وجود داشته باشد- اما دريكى از مطبوعات امريكايى به پيشرفتهاى ايران و نظام جمهورى اسلامى در بخشهاى مختلف اشاره كرده بودند. خودشان هم اعتراف كردند و مجبور شدند. البته نويسندهى آن مقاله امريكايى نيست، لكن چاپ شده است. همه اين پيشرفتها الان علىرغم ميل امريكا انجام گرفته است. اين به معناى ناموفق بودن و غير مؤثر بودن توطئهى امريكاست.
اين به معناى قدرت و عظمت جهاد اين ملت است. «2» حاكمان امريكا به دليل كمتجربگى، خام بودن و بىاطلاعى از حقايق انسانى همواره در برابر نظام اسلامى ناكام ماندهاند و تهديدهاى آنها در اراده و استقامت ملت و مسؤولان ايران اسلامى ذرهاى اثر نكرده است؛ زيرا دشمنان فضيلت بر اساس سنت الهى نمىتوانند در بناى عظيمى كه
بر اساس ايمان الهى پايهگذارى شده است، نفوذ كنند. «1» آمريكا با اين روح استكبارى، تمام تلاش خود را كرد كه ملت ايران را به زانو درآورد و به عقب نشينى وادار كند؛ اما على رغم خواست و ميل او، ملت و دولت و انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ما، روزبهروز قويتر و ثابتقدمتر شد و در اين مصاف و در مقابل اين انقلاب مردمى و اسلامى، استكبار جهانى شكست خورد. «2» ... سادهلوحى و خام بودن مسؤولان كنونى امريكا، در اين مطلب آشكار مىشود كه آنها نفهميدهاند اقدامات شيطانى عليه ملت بزرگ، شجاع و فداكار ما و كشور داراى اقتدار معنوى ايران هيچ اثرى جز رسواتر كردن خودآنها ندارد. «3» شكى نيست كه در اين يازده سال، امريكا اگر مى توانست نظام جمهورى اسلامى را از بين ببرد، مىبرد؛ ولى نتوانست. اين، معناى آن حرفى است كه امام فرمودند و با همان تعبير امام درست است كه:
«امريكا هيچ غلطى نمىتواند بكند». «4» پانزده سال پيش كه امام بزرگوار مىفرمود: «امريكا هيچ غلطى نمىتواند بكند»، بعضيها مىگفتند: چه دليلى دارند كه هيچ غلطى نمىتواند بكند؟
شايد هم غلطى كرد؛ اما اگر امروز ما بگوييم «امريكا هيچ غلطى نمىتواندبكند» 15 سال گذشته را به عنوان سند در مقابلمان داريم. تا حالا چكار مىتوانستند بكنند كه نكردهاند؟ ديديد كه هيچ غلطى هم نتوانستند بكنند. «1» 12/ 1- انزواى سياسى در كنفرانس اسلامى علىرغم ميل امريكا، به وسيله اين اجلاس باشكوهى كه در اين جا تشكيل شد (كنفرانس اسلامى)، همه سياستهاى امريكا در مورد ايران شكست خورد. «2» ... امريكاييها خودشان مىخواهند اين طور وانمود بكنند كه اگر رابطه را هم رد كرديم؛ نه كه منزوى نشديم، بلكه در قضيهى اجلاس سازمان كنفرانس اسلامى در تهران و يك قضيهى ديگر قبل از آن، همهى دنيا گفتند كه امريكا در مقابل ملت ايران منزوى شد! «3» ما كه با امريكا رابطه نداريم، نه تنها منزوى نشديم، بلكه اين امريكا بود كه در رويارويى با نظام اسلامى ايران، در موارد زيادى، از جمله برگزارى اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامى، منزوى گرديد. «4» 13/ 1- تناقض در تمدن بشرى امروز در رفتار امريكا و اروپا در حقيقت، در تمدن مادى، يك تناقض بزرگ وجود دارد. آنها برخورد نژادپرستانهى نازيها عليه يهوديان را تقبيح