تا وقتى كه دلهاى بيدار و مردم مسؤول و مسؤولان مؤمن و اسلام شناس و امامشناس، در اين كشور هستند، امريكا و ديگر دشمنان و مستكبران عالم و بدخواهان و منافقان، بايد آرزوى چنين روزى را به گور ببرند. «1» اعتماد روزافزون و پيوند مستحكم ميان مردم و مسؤولين- كه امروز شاهد آن هستيم- مشت محكمى بر دهان دشمنان اسلام- بويژه شيطان بزرگ، امريكا- خواهد بود. «2» اين ملت تا زمانى كه هوشيار و با ايمان و علاقهمند به انقلاب و دلباختهى نظام اسلامى است، و تا هنگامى كه با مسؤولان اين نظام پيوسته و متصل است، آن ضربات و آن مزدوران هيچ كارى نمىتواند بكنند. همانطور هم كه امام فرمودند، امريكا و غير امريكا هيچ غلطى نمىتوانند بكنند. «3» 8/ 2- حضور فعال مردم در صحنههاى سياسى اجتماعى من عرض مىكنم: ملت ايران! اى كسانى كه در زمان حاضر بزرگترين حماسهى تاريخ معاصر را شما به وجود آوردهايد! بدانيد اين آرزوهاى امريكا هر دو در يك صورت نشدنى است و در يك صورت كاملًا شدنى است. در چه صورتى نشدنى است؟ در صورتى كه آحاد مردم، تودههاى
مردم، قشرهاى مردم همچنان كه در اين 17 سال در صحنه حضور داشتهاند، انقلاب را مال خودشان دانستند و مسؤولان را از خودشان مىدانستند، نسبت به مسايل اسلام و انقلاب حساس بودند، اگر از حالا به بعد مردم در صحنه وجود داشته باشند و انقلاب را مال خودشان بدانند- كه هست- مسؤولان را از خودشان بدانند- كه هستند- نسبت به مسايل انقلاب كار داشته باشند و بىتفاوت نباشند، احساس مالكيت نسبت به كشور و انقلاب خودشان بكنند- اگر اين باشد كه تا امروز بحمداللَّه بوده است- نه كه امريكا، اگر ده ابرقدرت مثل امريكا در دنيا باشند، نخواهند توانست مويى از سر اين انقلاب كم كنند.
... شما خيال نكنيد امريكا از لحاظ قدرت مادى ضعيف است؛ نه آقا! از لحاظ قدرت مادى قوى است؛ همه چيز دارد؛ اما آن چيزى كه او دارد، بر آنچه كه اين انقلاب دارد، كارگر نيست. آن چيزها يك رژيمى را تهديد مىكند كه با كودتا روى كار آمده است. آن چيزها يك رژيمى را تهديد مىكند كه با مردم خود ارتباط ندارد. نظام اسلامى چيزى دارد كه بمب و حملهى خارجى و آن چيزها بر آن كارگر نيست؛ بلكه آن را مستحكمتر مىكند و آن مردم است.
... همه و همه در مسايل سياسى دخالت مىكنند؛ نظر مىدهند؛ تحليل مىكنند. تا بدين صورت است، امريكا و غير امريكا و بمب اتم و تجهيزات و تكنولوژى و پول و دلار و غيره كارى از دستشان بر نخواهد آمد. «1»
9/ 2- تقويت روحيه استكبار ستيزى ... در شعار مبارزهى با استكبار- كه امروز گفتم: تجسم استكبار، دولت متجاوز امريكاست- خود امريكاييها و دولتمردان امريكايى از اول انقلاب تا حالا راههايى را طى كردند براى اينكه اين شعار را از فضاى كشور ايران بزدايند. چرا؟ چون تا اين شعار وجود دارد، تا ذهن مردم از «مرگ بر امريكا» پر است، تسلط دوبارهى امريكا بر اين كشور و منابع آن ممكن نيست؛ پس تا وقتى كه فضاى كشور از ضديت بادولت متجاوز امريكا به صورت تبيين شده پر باشد، امريكا قاعدتاً ديگر راهى به اين كشور ندارد؛ نه مىتواند در سياست اين كشور دخالت كند، نه به منابع اقتصادى اين كشور تسلط پيدا كنند و نه حضور فرهنگى در اين جا داشته باشند. «1» 3/ راهبردهاى علمى و فرهنگى 1/ 3- فن آورى و توسعه علمى جوانان ما بايد كشور خود را از لحاظ علمى به اوج برسانند و آنرا از لحاظ تبليغاتى و ابزار روز و نيز از لحاظ امكانات نظامى مجهز كنند، و در اين وضعيت است كه مىتوانيم با امريكا حرف بزنيم؛ زيرا او ديگر قدرت پنجه زدن به صورت ما را نخواهد داشت. «2» دانشجويان و دانشآموزان، فريضهى آموزش علم را با كسب مهارت و تجربه توأم ساخته و چنان كه شأن آنان است؛ به مثابهى پيشاهنگ
حركتهاى انقلابى، در سمت هدفهاى والاى اسلام و در مقابله با توطئههاى استكبار جهانى و مثلث امريكا، صهيونيسم و ارتجاع، مجاهدتى جانانه كنند. «1» 2/ 3- فن آورى و توسعه علمى حوادث گوناگونى براى انقلاب هست؛ طلاب بايد حاضر و آماده باشند. مسألهى امريكا پيش مىآيد، اظهار نفرت از دشمنان و مستكبران پيش مىآيد، مسايل خليج فارس پيش مىآيد، مسايل گوناگون ديگر پيش مىآيد؛ طلبه اول كسى باشد كه احساس كند مسؤوليتى دارد و آن مسؤوليت را استفسار كند. «2» 3/ 3- انتقال فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به نسل جوان بايد كارى بكنيم كه اين نوجوان و جوان كه امروز در اين دوران حساس و مهم و تعيين كنندهى انقلاب و نظام زندگى مىكند، امام را نديده است، جنگ را نديده است، انقلاب را نديده است، با آن ايمانى بار بيايد كه بتواند در مقابل مطامع دشمنان، در مقابل تجاوز بيگانگان در مقابل سلطهگرى امريكا، در مقابل نفوذطلبى دستگاههاى مستعمرى كه يك عمر اين كشور و اين ملت را چاپيدند و دستخوش و ملعبهى خودشان
كردند، مثل كوه محكم بايستند. «1» 4/ 3- رسالت روشنفكران و نويسندگان اگر كسانى از وابستگان به قشر روشنفكر كشور، در دوران سلطهى بيگانگان و حكومت خود فروختگان، توفيق آن را نيافتهاند كه به اقتضاى مسؤوليت روشنفكران، در صفوف ملت قرار گرفته و در جايگاه خود در جبههى مبارزه با امريكا و رژيم دست نشاندهاش قرار گيرند، امروز كه روز حكومت مردم و حاكميت ارزشهاى اسلامى و انسانى و روز مبارزه با بيگانگان كينهورز و خدعهگر است، بايد گذشته را جبران و صفوف مبارزهى ملت ايران را با امريكا و استكبار و امپراطورى خبيث زر و زور جهانى، به سهم خود و به قدر نيرو و توان خود مدد برسانند و زبان و قلم و هنر را در خدمت جهاد عظيم اسلامى اين ملت قرار دهند. «2» 4- راهبردهاى اقتصادى 1/ 4- تلاش و فعاليت كار و علم و فرهنگ و كلاس درس و آزمايشگاه و دانشگاه و محيط كارگرى و كارخانهى شما مىتواند روز به روز در پيشرفت اين كشور تأثير بگذارد و ملتها را اميدوار و دشمن را خوار كند و مستبدان عالم و
ديكتاتورهاى بينالمللى را- كه مظهرش هم دولت امريكاست- روز به روز از اهداف پليدشان دورتر كند. «1» 2/ 4- خود اتكائى شما امروز نگاه كنيد، ببينيد- بحمد اللَّه- ما در ميدان سازندگى جلو هستيم. در ميدان سياست بينالمللى جلو هستيم. در همين قضاياى چند روز اخير ساختن خط آهن مشهد- سرخس موفق بودهايم. ديديد كه همهى آمدند و تعريف كردند. اين كارها را دين و استقلال مىكند. ملت ايران اين كارها را وقتى كرده است كه امريكا و متحدان امريكا با او دشمن بودهاند. بعضى اين گونه وانمود مىكنند كه اگر كسى با امريكا قهر باشد، ديگر نمىتواند هيچ كار بكند. پس اين كارهايى كه ما كرديم چيست؟ ما در دورهى قهرى با امريكا اين كارها را كرديم. همهى اين پيشرفتها در زمانى است كه امريكا به خون ما تشنه بود. خيلى از اين كارها در زمانى است كه متحدان امريكا- بعضى در اروپا و بعضى در آسيا و آفريقا- عليه ما خنجر كشيده بودند. بعضى از روبرو و بعضى هم از پشت خنجر زدند.
در عين حال ما اين همه كار كرديم؛ پس بدانند و عبرت بگيرند و خيال نكنند كه ساختن و پيشرفت اين كشور متوقف به اين است كه ما در خانهى دشمنان خدا، امريكا و غير امريكا، برويم. نه، اگر در خانهى آنها رفته بوديم، اين مقدار پيشرفت عائد نشده بود. «2»
5- راهبردهاى اقتصادى 1/ 5- آمادگى دفاعى ملت ما كارى كرده كه امريكا نمىتواند در او طمع كند. نيروهاى مسلح ما بايد كارى كنند كه هيچ دشمنى نتواند در استقلال و استحكام يكپارچگى و تماميت ارضى ما طمع كند. «1» ما آمادگيهاى خود را براى مقابله با استكبار، هميشه حفظ مىكنيم؛ همين حالا هم آماده هستيم. ما قصد تجاوز به هيچ كس را نداشتيم، باز هم نداريم؛ اما آمادهايم كه براى مقابله با تجاوز- هر كس كه باشد- اقدام كنيم. صدام هم كه تجاوز كند، تو دهنى خواهد خورد. امريكا هم كه تجاوز كند، تودهنى خواهد خورد. «2» 6- راهبردهاى سياست خارجى 1/ 6- تقويت ارتباطات اسلامى سياست و ارتباطات خارجى جمهورى اسلامى ايران، مايهى پيشرفت و عظمت، آن روحيهى اسلامى و انقلابى و تفكر اسلامى اين حكومت و ملت است و اين همان چيزى است كه موجب قدرت نظام و توجه و
احترام ملتها به آن و نيز دشمنى امريكا و استكبار با ملت مسلمان ايران و نظام اسلامى شده است. «1» علىرغم ميل دشمنان خارجى و علىرغم ميل امريكا و اسرائيل و آنهايى كه نمىتوانند پيشرفت اين ملت را ببينند و مىخواهند ايران منزوى باشد، ما به فضل پروردگار ارتباطاتمان را در سطح جهان گسترش خواهيم داد. اگر كسانى هم تحت تأثير امريكا قرار بگيرند و بخواهند با جمهورى اسلامى دشمنى كنند، ما باكى نداريم. «2» 2/ 6- اقتدار سياسى و بين المللى امروز- بحمداللَّه- دولت ايران، دولتى عزيز و مقتدر است و در سطح جهانى به عنوان يك كشور مقتدر و عزيز شناخته شده است؛ رئيس كنفرانس اسلامى است. در بسيارى از كنفرانسهاى جهانى، به عنوان يك عضو محترم شناخته شده است؛ دولتها برايش احترام قائلند، ملتها براى احترام قائلند. امروز ما از چه بترسيم؟ چرا بترسيم؟! چرا خيال كنيم كه اگر با همين وضعى كه در اين نوزده سال داشتيم، ادامه بدهيم، چنين و چنان خواهد شد؟ «3» 3/ 6- پايدارى بر صلابت و قدرت ... ما ملتى هستيم كه خودمان تصميم مىگيريم، ما نمىتوانيم منتظر